– Det här betyder att alla artister från ABBA till små garageband kan sälja sin musik direkt från sin hemsida till fansen, utan dyra mellanhänder", säger Jonas Saeed, låtskrivare och musikproducent, som utvecklat tjänsten.
Det Stockholmsbaserade it-företaget Dimest lanserar idag en ny sorts musikbutik på nätet. Först ut är ett samarbete med ABBA och Universal Music som gör att ABBA:s katalog från idag tillgänglig att köpa direkt på gruppens sajt. Musiken säljs i MP3-format, utan kopieringsskydd och med hög kvalité (320 kb).
– Vi har rättigheter att sälja ABBA:s katalog i hela världen. Dock kommer vi att börja med Sverige i en första fas. Det ska bli spännande att se hur många ABBA-shoppar som finns ute i den digitala världen om ett år", säger Saeed till MI.
På ABBAs skivbolag Universal kommenterar Mattias Tengblad, New Business Director, i ett pressmeddelande:
– I Universals digitala strategi är Dimests lösning en given väg att gå, där vi som skivbolag kan ge våra artister möjligheten att komma närmare fansen."
ABBA är först ut tillsammans med grupper och artister som bland andra A Camp, Anna Ternheim och Måns Zelmerlöv. Men en lika viktig målgrupp, enligt Saaed, okontrakterade artister som kan starta sin egen musikshop och sälja sin musik till ett pris som de själva bestämmer.
– Från början utvecklade jag det här till små oberoende artister men skivbolagen hänger på och utvecklingen går snabbt. Att sälja musik från artistens sajt är vägen att gå framöver, det är det mest naturliga. Betalningsviljan är större hos dem som besöker en artists hemsida", säger Saeed till Dagens Industri.
Det är inte bara musik som kan säljas och distribueras digitalt med Dimest. Enligt Saaed kan allt som kan distribueras i digital form också säljas via Dimest; digitala böcker, dataspel, filmer.
Bakom Dimest och entreprenören Jonas Saeed står en ägargrupp där bl a ingår Hans Desmond, f d VD Warner-Chappell, och Sanji Tandan, f d VD Warner Music.
Håkan Durmér