– Han påstod att det artister förlorar på minskad skivförsäljning tar de igen på livesidan, eller åtminstone totalt. Han har ingen grund i det påståendet.
I dag gavs Roger Wallis tillfälle att förtydliga sig.
Tobias Nielsén har sedan i början av decenniet arbetat med omvärlds- och ekonomiska analyser, med särskilt fokus på kultursektorn, underhållnings- och upplevelseindustrin och regional utveckling. Han är utbildad civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och Columbia Business School i New York, men började på 90-talet som journalist på Expressen.
De senaste åren har han publicerat och medverkat i en rad olika böcker och skrifter, bl.a på uppdrag av KK-stiftelsen, Nätverket för upplevelseindustrin, Mötesplats Rock City, Hultsfred, Kungliga Musikaliska Akademien och Svensk Scenkonst.
För att stämma av läget har Tobias Nielsén på Kulturekonomi.se den senaste tiden intervjuat ett antal olika aktörer i musikbranschen. Han menar att få områden är så intressanta från ett kulturekonomiskt perspektiv just nu.
– Hur strukturer sätts i rubbning i musikbranschen föregår hur film- och bokbranschen kommer påverkas av digitaliseringen. Diskussionen är också intressant om vi funderar över framtida kulturkonsumtion. Huruvida liveupplevelsen ökar eller inte när allt mer ?lagrad kultur” – tänk böcker, inspelad musik, filmer, tv, spel – finns tillgänglig.
I sitt samtal med Lars Rixon på United Stage menade denne att Roger Wallis uttalanden under Pirate Bay-rättegången var ”ett grovt felsteg”.
– Det byggs upp en myt som gör många av oss på turnésidan fly förbannade, nämligen att gräset plötslig är grönare här, säger Rixon till Kulturekonomi.se. Det Roger Wallis gjorde under rättegången var ett grovt felsteg. Han påstod att det artister förlorar på minskad skivförsäljning tar de igen på livesidan, eller åtminstone totalt. Han har ingen grund i det påståendet. Jag är bombsäker. Förutom att utgå från vad jag själv ser så kan du idag gå in i böckerna från det minsta tvåmansföretag till världsledande Live Nation så ser du siffror från konsertverkligheten som talar sitt tydliga språk. Och det har skett en försämring. Det är svårare att tjäna samma pengar idag.
Lars Rixon ser med oro på framtiden för livearrangörer.
– Det är jättetufft och konjunkturen börjar märkas. Skulle Herr Wallis med flera känna till verkligheten – då skulle de förmodligen sova lite sämre. Vi ser exempel varje vecka, i synnerhet på klubbsidan, där artister inte lever upp till förväntad biljettförsäljning. Konserter dimensionerade för 600 personer lockar 185… Vi kan se att den stora artisten, nationellt och internationellt växer sig större och starkare. Men det stora mellanskiktet har det allt svårare.
– En konjunkturreaktion kommer i regel senare till oss, men nu börjar den märkas. Vi har sett en dipp efter årsskiftet. Så vi är jätteoroliga för lokala arrangörer. Vi gör vad vi kan, de är ju våra återförsäljare och kunder.
Rixon tror inte att spridningen av musik kommer öka viljan att betala för livemusik ytterligare.
– För oss som jobbar med artisterna så ställer utvecklingen helt nya krav. Artisterna är vår produktutveckling. Förut har vi tagit rygg på skivbolagen och bara skickat ut artisterna på turné. Idag i lanseringssynpunkt är live viktigare. Mindre av det kreativa arbetet ligger nu inom skivbolagets låda. Vi är tvungna, på gott och ont, att vara med tidigare i processen. Vi har inget val, och det gör det hela svårare, konstaterar Lars Rixon
Idag ger Kulturekonomi.se Roger Wallis tillfälle att förtydliga sin bild.
– Det som jag utgått från är några enkla beräkningar utifrån uppgifter från STIM, förklarar han. Vad som händer nu efter finanskrisen är det ingen som vet. Jag har studerat en sektor som vuxit ständigt från 2003 till 2007. Det som jag var mest intresserad av var är hur det går för artister och upphovsmän, inte för bolagen.
– Vad jag bara ville säga är att av varje hundralapp i biljettintäkter så är den relativa andelen som artisten och upphovsmän får större jämfört med skivförsäljningen. Artisterna och upphovsmännen får ungefär hälften av vad en biljett kostar. Jämför med en skiva på 200 kronor då de får 5-10 kronor. Det är inte konstigt att en massa kända artister ger mer konserter nu. De går dit pengarna finns.
– Vad gäller den andra hälften av biljettpriset, det som livebolagen kan arbeta med, kan jag tänka mig att kraven har ökat. Och bolagen kan inte höja biljettpriserna hur mycket som helst.
Claes Olson
Länkar:
Hela debatten på Kulturekonomi
Tobias Nielséns samtal med Lars Rixon
Länk till samtalet med Roger Wallis