Spotify-kampanjen inleddes i veckan i Frankrike, där besökarna på www.sweden.se får sina inbjudningar av 3D-figuren Torsten som ber alla besökare tipsa tre kompisar om tre svenska låtar för att få tillgång till Spotify.
– Musik är ett effektivt sätt för oss att nå ut, konstaterar Per Gårdehall, projektledare för den av Svenska institutet administrerade sajten Sweden.se:s Music room.
– Vi hoppas att den här kampanjen leder till både fler besökare på sajten och att fler upptäcker svensk musik.
Music room är en underkategori på den svenska hemsidan. Besökare kan lyssna på låtar med ett flertal olika svenska artister inom sju olika genrer, vars musik streamas till sajten.
– Spotify är ett bra svenskt initiativ för musik på webben, och vi tror att Sweden.se kommer att gynnas av det här samarbetet, säger Per Gårdehall.
Svenska Institutets förhoppning är att Spotify är en så attraktiv tjänst att kampanjen kommer att sprida sig av sig självt, genom att de som får ett mail med svensk musik också vill gå till Sweden.se för att hämta sin Spotify-inbjudan.
För idé, koncept, design och produktion av Spotifykampanjen svarar Webbyrån Söderhavet. 3D-effekter och animation har gjorts av Loglo.
Claes Olson