– Bättre lagstiftning med större möjligheter att få bort stora delar av den illojala konkurrens som de illegala tjänsterna utgör från marknaden kommer att ställa höga krav på att entreprenörer med nya idéer får stöd från repertoarägarna. Kommer detta att ske?
På Trigger kommer Claes Olson även att leda seminariet ”Artistutveckling inför framtiden” med Cecilia Ancker (Creative & International Exploitation, Universal Music Publishing Scandinavia), Patrik Larsson (manager/konsult, Headlock Management./Lights Out Music Group/Loud 46), Anders Johansson (Albot&Albot), David Mortimer Hawkins (A&R-ansvarig Universal Music) och Claes Uggla (A&R Juju Records/POPE) i panelen.
På programmet står dessutom bland annat en paneldebatt om svensk musikexport under ledning av Export Music Swedens vd Anders Hjelmtorp samt seminariet ”What’s the condition of the music industry 2009?”, där Musexpos grundare Sat Bisla (CEO A&R Worldwide) tillsammans med bl a Universal Music Publishing Scandinavias vd Martin Ingeström kommer att ta tempen på dagens musikbransch och diagnostisera hur den egentligen mår.
– Äntligen får Sverige en seriös utmanare till de många internationella musikseminarierna, med en makalös konkurrensfördel. Det sker i Sverige. Efter år av små och stora diskussioner om varför vi inte har en egen hoppas jag att alla nu tar sig till Borlänge så att startskottet för Trigger blir den framgång som behövs för att en årligt återkommande mötesplats skall se dagens ljus, säger Ludvig Werner.
På sin hemsida www.triggercreative.nu erbjuder Trigger just nu registrering till rabatterat pris.
Lars Nylin
Det är nu klart att Ludvig Werner kommer att medverka i Musikindustrins seminarium ”Musik och nya medier” på den stora musikbranschkonferensen Trigger i Borlänge 25-27 juni. Ludvig Werner medverkar som representant för den nya svensk-amerikanska community-sajten Snowfish, men är givetvis med även i sin roll som ordförande för IFPI Svenska gruppen – vilket kan ses som ytterligare en markering av det breda stödet för en svensk konferens som kan utvecklas som plattform, forum och mötesplats för hela musikbranschen.
Det är nu klart att Ludvig Werner kommer att medverka i Musikindustrins seminarium ”Musik och nya medier” på den stora musikbranschkonferensen Trigger i Borlänge 25-27 juni. Ludvig Werner medverkar som representant för den nya svensk-amerikanska community-sajten Snowfish, men är givetvis med även i sin roll som ordförande för IFPI Svenska gruppen – vilket kan ses som ytterligare en markering av det breda stödet för en svensk konferens som kan utvecklas som plattform, forum och mötesplats för hela musikbranschen.
Musikindustrins seminarium kommer med utgångspunkt i dagens situation – där det senaste året en rad innovativa aktörer har introducerat sig – att försöka belysa i vilka former framtidens musikbransch kan tänkas utvecklas, ifråga om bland annat nya affärsmodeller, distribution, försäljning och marknadsföring.
Utöver Ludvig Werner medverkar X5 Musics vd Johan Lagerlöf (av Affärsvärlden nyligen rankad som en av Sveriges mäktigaste personer under 40 år), Åsa Carild (musikansvarig på Nokia – just nu aktuell med kampanjen Comes with music) och Gabriel Wärmby (grundare av Songbox, låtskrivare och producent). Dessutom medverkar även Musikindustrins egen Daniel Johansson, ansvarig för Digitalnytt. Daniel är industridoktorand i datavetenskap vid Blekinge Tekniska Högskola och Kungliga Tekniska Högskolan, där han forskar kring digital musikdistribution och hur musikindustrin förändras på grund av det rådande teknikskiftet. Daniel är även vd för TrendMaze, ett företag som analyserar artisters popularitet online genom att samla in och analysera statistik och data från ett flertal musiktjänster.
Moderator för seminariet är Musikindustrins redaktör Claes Olson.