– Jag är så glad att vi tillsammans med studieförbundet Bilda kan presentera och genomföra en fortbildnings- och kompetensutvecklingsdag för musikutövare, kommenterar Åsa Kers, projektledare på Trigger. Vi har alla ett ansvar för att stödja och ta tillvara på de talanger som finns.
På lördagens workshop vill Trigger, med hjälp av tunga experter inom sina respektive områden, ge unga kreatörer inspiration och större förståelse för hur musikbranschen fungerar.
– Vi vill hylla den enskilde entreprenören, den lilla företagaren och hela ”do it yourself-mentaliteten”. Samtidigt vill vi få kreatörer att förstå sitt varumärke, sitt värde och att ta kontroll och styra sitt öde åt rätt håll.
Lördagen inleds med ett seminarium om A&R och produktion, lett av Anders Johansson (Talbot & Talbot). Därefter diskuteras bland annat ämnen som image/paketering och digital marknadsföring/sociala medier. Peter Åstedt (Dead Frog Records) leder seminariet ”Släpp själv, sök licens, fixa distribution eller jaga skivkontraktet? Vilken väg är rätt att gå? Vilka val finns?” och Ronnie Schmidt pratar PR. Andra ämnen i det programmet tar till exempel upp musikförlagens roll, managers roll, livescenen, merchandaise, sponsorskap, branding och synkronisation.
Under eftermiddagen ges musikbranschens viktigaste och största organisationer möjlighet att presentera sig – STIM, IFPI, SOM, IFPI, SMF och SMFF.
Claes Olson