I ett pressmeddelande från Warner/Chappell Music Scandinavia konstateras att musikförlagens roll är under förändring och att det för att hitta nya kreativa vägar att sprida musik idag ställs högre krav på förlagens förmåga att tänka strategiskt och målinriktat.
– Warner/Chappells marknadsavdelning kommer att bestå av ett team på åtta personer som tillsammans kommer att kunna fokusera på förlagets klienter på ett nytt sätt och därigenom mer målinriktat agera på marknaden, berättar musikförlagets vd Lars Karlsson.
Den nya marknadsavdelningens arbete leds av Magnus Palmborg, som tidigare har arbetat på förlaget med fokus på film- och reklamlicensering. För det dagliga arbetet med den nya marknadsavdelningen har Warner/Chappell Music nyanställt Elin Malm som PR- och marknadskoordinator. Elin Malm har bland annat arbetslivserfarenhet från Sydsvenska Dagbladet och arbete på en PR-byrå i New York samt en examen från Lunds Universitet i Medie- och Kommunikation.
Förlagets nya marknadsavdelning omfattar dessutom Warner/Chappells CFO Per Jonsson, de A&R-ansvariga Janett Jensen, Sanken Sandqvist och Ferari Zand (genom produktionsenheten Crossfade) samt förlagets nyanställde Junior A&R Julius Petersson, som nyligen var road manager på det Max Martin-producerade bandet Carolina Liars USA-turné, och licensing assistant Ylva Orrphars.
Samtidigt med sin nya marknadsavdelning presenterar Warner/Chappell Music Scandinavia ytterligare två personalförändringar.
Erik Thörnquist, som har lång erfarenhet inom musikbranschen från bland annat BMG och Universal Music Publishing, är ny i rollen som Royalty & Copyright Manager.
Jane Elvhage, tidigare på bland annat Sveriges Television, Sonet Film och Viasat, är ny som personalansvarig och kommer även att förstärka ekonomiavdelningen.
Claes Olson