Den en månad försenade propositionen från Kulturdepartementet är solklar vad gäller sponsade evenemangssändningar i SVT. Det har blivit för många, ansåg först Public Serive-utredaren Rose-Marie Frebran och nu även kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.
"Vi skärper bestämmelserna för direkt sponsring i SVT och föreslår att maximalt 20 evenemang per år ska få sponsras. Det är viktigt för programbolagens trovärdighet att programmen är fria från reklam och att produktionernas oberoende inte ska kunna ifrågasättas", skrev Adelsohn Liljeroth häromdagen på DN Debatt.
För musikbranschens del är det intressant hur Melodifestivalen påverkas av den nya restriktivare linjen. Melodifestivalen har varit enda icke-sportsändning där sponsring varit tillåten. Detta eftersom arrangemanget görs av de europeiska tv-bolagens organisation EBU. Men Frebran anser i sin utredning att detta inte är skäl nog att tillåta sponsring och ifrågasätter undantaget.
SVT-chefen Eva Hamilton tror dock inte att detta kommer att påtagligt påverka SVT:s stora bevakning av festivalen. Hamilton säger till Svenska Dagbladet:
– De pengar som SVT drar in för sponsringen av Melodifestivalen är små jämfört med internationella sportevenemang, och de kan SVT leva utan. De företag som sponsrar Melodifestivalen gör till största delen detta utanför tv-rutan under den 6 veckor långa turnén under festivalveckorna. Detta sker dock i samarbete mellan SVT och evenemangsbolaget Eventum.
Riksdagen ska behandla propositionen i höst. Före årsskiftet kommer både sändningstillstånd och anslagsvillkor att beslutas av regeringen.
Lars Nylin