Börsnoterade Global Gaming Factory X, som 27 augusti förväntas offentliggöra att de köpt bittorrentsajten The Pirate Bay, har anställt den välbekante branschpersonligheten Janne Lundqvist. Titeln är Music Business Relations och Lundqvists uppdrag blir att för musikindustrin presentera hur det ska gå till att förvandla The Pirate Bay till en legal verksamhet.
Lundqvist gjorde klart sitt nya uppdrag på torsdagen. Därefter började han omedelbart att kontakta företrädare för branschens olika organisationer. Han vill den närmaste tiden, ensam eller tillsammans med GGFX:s VD Hans Pendaya, hinna beta av så många möten som möjligt för att presentera det nya bolaget; "för att förklara hur det tekniskt är tänkt att fungera."
När MI frågar Lundqvist vad han själv tror att han kommer att få för reaktion säger han:
– Jag tror att det kommer att bli en mycket positiv reaktion. Det finns så stora möjligheter för bägge sidor i detta. The Pirate Bay är ett inarbetat och fantastiskt varumärke med 20 miljoner användare.
Lundqvist har själv varit en uttalad kritiker av illegal fildelning inklusive TPB. Något som han tror gör att branschens företrädare kommer att lyssna på hans budskap.
GGFX:s köp av The Pirate Bay ska enligt planerna bli offentligt vid en presentation på Tekniska Muséet i Stockholm 27 augusti. Möjligen har GGFX redan då även bytt namn till just The Pirate Bay.
Janne Lundqvist, i branschen oftast känd som kort och gott "Lunkan", inledde sin branschkarriär på skivbolaget CBS 1975, där han han bl.a var inköpschef. Fr.o.m 1983 var han marknads- och försäljningschef på Virgin Music. 1997 blev han ansvarig för "Most Wanted"-serien hos Greatest Hits Entertainment. 2000-2002 var han VD för den digitala distributören Vitamic innan han 2002 startade egen verksamhet under namnet Lunkan Musik & Media.
Lars Nylin