I seminarieprogrammet deltog bl.a den legendariske Peter Jenner som på 60-talet inledde sin karriär som manager för Pink Floyd och sedan dess har arbetat för flera olika artister och i en rad olika sammanhang i musikvärlden.
Det geografiska centrumet för c/o Pop Köln är Opernplatz med Opernterrassen. Ett öppet torg där arrangörerna bygger upp en scen samt den stora klubb med dansgolv och scen, som används till seminarierna. På Opernplatz ligger dessutom mässans VIP-område, där endast ett fåtal utställare, primärt tyska digitalt verlsamma musikbolag, i år fanns på plats.
Efter att på onsdag kväll ha invigts med öppningstal av såväl högt uppsatta chefer inom den tyska musikbranschen som politiker från Köln drog mässan igång med ett antal mindre antal showcases på olika klubbar runt om centrala Köln.
Några noteringar från c/o Pop av Anders Hjelmtorp:
– På torsdagen inleddes programmet med en så kallad ”Keynote with Q&A” med MusicAlly´s Paul Brindley och evighetsmaskinen Peter Jenner, ex-manager för Pink Floyd och mannen som på allvar lanserade ”monthly flat fee for all music you can eat”.
– Paul Brindley presenterade speciellt iTunes kampanj med Take That Live Circus i UK och gav säljsiffror vilket visade på mycket positivt och lönsamt resultat för alla inblandade. Värt att notera från den sessionen var bland annat att ”rental har övergått till ownership”. DRM är nu borta överallt utom hos Nokia, som inte alls funkar i UK. ”Paying members” har blivit ”free members”, ”adfunded downloads” har nu blivit ”adfunded streams”, ”bundled tracks” har blivit ”bundled services”, ”product value” har blivit ”service value och ”one-off purchases” har blivit ”customer aquisition”.
– Telenor Muzilla Serbia betraktas som en grymt bra och framgångsrik service. Danmarks TDC Play är mer än 10 gånger större än iTunes i Danmark och har nu sålt 50 miljoner låtar – men det tog över 1 år av licenstjafs. Virgin Media planerade ”unlimited download service” med Universal kommer endast att fungera om alla är med. Fast Sony säger inofficiellt att allt detta bara är ett publicity-stunt…
–Peter Jenner avslutade sessionen med sitt klassiska räkneexempel. Om Storbrittaniens alla 50 miljoner bredbandsabonnenter betalar en pund i månaden för fri musik så genererar det 600 miljoner pund per år. Detta är lika mycket som all försäljning av inspelad musik – retail, digitalt och mobilt – omsätter idag. ”We might not double the market but at least increase it up to 50%!”
– Dagens andra seminarium kallades ”Best Cases” och där fick ett par nya musikbolag 10 minuter var på sig för en presentation. Vinnare blev självklart svenska Spotify. Niklas Ivarsson gjorde en mycket rak och proffsig presentation som avslutades med en grym demo av bland annat den kommande Apple-applikationen. Det var lite av en a-ha upplevelse. Ivarsson gled dessutom mycket smidigt undan frågor om annonsförsäljning, premium sign-up, etc.
– Amerikanska Bandmetrics kändes också mycket intressant. De samlar in all möjlig internet-data om band & artister, deras aktiviteter, försäljning, fansnack mm från retailers och sociala nätverk samt presenterar det i grafer och bilder.
Efter detta blev det en dryg timme om EU Funding och EU:s kulturprogram för musik. Innan torsdagens seminarier avslutades med en genomgång om Kina som marknad samt ”How you break in China”. Bland deltagarna fanns svenska Jean Hsiao Wernheim, Head of International på A-Peer Synergy Group i Shanghai.
Nee-Bing från Lychee Productions Beijing/Shanghai genomförde en detaljerad genomgång av den kinesiska musikmarknaden; primärt för DJ & electronicaartister och rock/pop. Nee-Bing är bl.a Kina-rådgivare och producent åt Music Export Finland och berättade på att han på fullt allvar hade fått en licensförfrågan från Star Sing, södra Kinas största musikdistributör. Dessa ville ”signa Finland”!
I likhet med de flesta andra musikbranschfestivaler blandade c/o Pop dagliga seminarier med massvis av showcases på ett tjugotal klubbar runtom i Köln. Inga svenska band spelade och det mesta var electronica-, rock – och DJ-akter från Tyskland och Danmark samt några från Norge.
Export Music Sweden genomförde ett antal möten med partners som kan ha intresse för 2010:
PopKomm kommer att återuppstå 2010. Definitivt besked förväntas komma på en presentation 7/9 i Berlin. Man har en helt ny organisation samt support från politikerna både i Berlin och den tyska delstaten.
Martin Elbourne från The Great Escape (maj i Brighton, Storbritannien) vill redan nu planera för ett större antal svenska band till nästa års evenemang. Utvalda svenska band kommer att garanteras minst två speltillfällen. Sker det kommer också Export Music Sweden att gå in där.
South by SouthWest presenterade sina klara deltagare. Det har varit en uppgång inom SxSW Interactive samt SxSW Films som går dagarna före SxSW Music. Ett stort antal av de nya musikbolagens (läs: nya indiemusikbolagens) delegater deltar i alla tre.
– De inser vikten av att lära sig samarbete med interactiv och film, avslutar Anders Hjelmtorp.
Claes Olson