Det är Svenska Dagbladet som på torsdagen rapporterar om den nya utvecklingen i kontroversen. Tidningen skriver att förlagen Universal, Emi och Sony/ATV i många fall nu fått ja till att Stadsteaterna använder de 1980-tals som utgör en hörnsten i De tre musketörerna. Men också att andra stockholmsteatrar reagerat på att Stadsteatern försatt sig sin nuvarande situation genom att de inte skaffat sig de nödvändiga tillstånden, s.k. "grand rights"-avtal, trots att De tre musketörerna hade premiär redan i februari.
Om beskeden från låtskrivarna, i hans fall t.ex. Duran Duran och Billy Joel, säger Stefan Gullberg, vd på EMI Music Publishing:
– 80 procent är godkända. Det har varit lite problem att få tag i folk på sommaren, men jag har svårt att tro att vi kommer att få något nej. Jag hoppas det löser sig, det är en fantastisk föreställning.
Även EMI och Universal rapporterar om ett flertal godkännanden. Klara nej har bara kommit från de Universal-kontrakterade U2 och Prince, som inte vill att deras musik används i sådana här sammanhang. Men Universal Musics vd Martin Ingeström säger att beslutet inte är definitivt och att Universal arbetar vidare för att få nödvändiga tillstånd.
Samtidigt som den processen pågår frågar sig andra teatrar, enligt SvD, varför en erfaren rättighetsköpare som Stadsteatern envist har hållt fast vid linjen att deras s.k. Stim-avtal – i det här fallet en kostnad på 612 kronor per föreställning – även täcker in att kända låtar spelar huvudrollen i föreställningen. Stefan Johansson, chefsdramaturg på Operan i Stockholm, skriver på sin blogg att han ser Stim-avtalet som något som reglerar musik som används i förbigående eller är miljöskapande. Johansson skriver också: "Det är intressant att samma dag som stämningshotet blev känt intervjuades De tre Musketörernas primadonna i DN om hur viktig musiken är för föreställningen." Stim meddelade redan i våras Stadsteatern att avtalet med dem inte var tillämpligt i det här fallet.
Lars Nylin