IFPI har genomfört en undersökning av hur mycket pengar europeiska musiklyssnare lägger på inspelad musik. Fem tusen européer har intervjuats och undersökningen visar att de som lägger mest pengar på musik är det som ingår i kategorin "digital music buyers" som i genomsnitt lägger ca 1000 kronor om året på musik. Gruppen "music buyers", d.v.s. de som i huvudsak köper CD-skivor lägger ca 900 kronor på musik, medan gruppen "music sharers" är den grupp som lägger minst pengar på musik, ca 680 kronor om året i genomsnitt. IFPI ser därför just gruppen music sharers som "key targets for ad-supported free music services and subsidised 'feels like free' offerings."
The Pirate Bay har ändrat den tekniska infrastrukturen för hur användare delar paket mellan varandra, från den centraliserade trackerfunktion till s.k. DHT, Distributed Hash Tables. Förändringen innebär att informationen om vart de olika paketen finns hanteras av klienterna själva som distribuerar hash-värdet i nätverket, istället för genom en tracker. De flesta större programmen för Bittorrent har stöd för DHT och ett flertal forskningsprojekt pågår runt om i världen som just bygger på DHT-tekniken.
Stockholmsbaserade driftbolaget Portlane har blivit stämda av ett antal amerikanska filmbolag på grund av att Openbittorrent är kund och ligger hos dem. Monique Wadsted, som företräder filmbolagen genom MAQS Law Firm, säger till TT: "Openbittorrent används för fildelning och vi misstänker att den är Pirate Bays tracker med ett nytt namn. Den är inlagd som förvald tracker på alla torrentfiler som finns på Pirate Bay."
Den 18 november besökte den amerikanske juridikprofessorn Lawrence Lessig Sveriges riksdag för att hålla ett föredrag. Trots en massiv medieuppmärksamhet innan eventet var det i huvudsak inte politiker som befann sig i den fullsatta lokalen. Mycket av det Lessig sade kändes igen från tidigare presentationer, upphovsrätten behöver enligt honom reformeras för att på ett bättre sätt harmonisera med hur internet används för att kopiera och remixa. Lessig har själv gett förslag på hur detta kan gå till, dels genom att han tagit fram den alternativa licensstrukturen Creative Commons, och dels genom ett antal böcker han skrivit.
STIM räknar med att gå över till ett nytt ekonomisystem fr.o.m. den 1 februari 2010. Förändringen gör man bl.a. för att kunna gå över till elektronisk fakturering. STIM skickar ut över 60 000 fakturor varje år och det nya systemet kommer från Agresso Business World.
Digimarc har stämt Shazam för att ha brutit mot den amerikanska patentlagstiftningen genom att använda sig av tre av Digimarcs patent för igenkänning av musik. Shazam har en mycket populär mobilapplikation som gör det möjligt att rikta mobilen mot musik som spelas upp, och efter några sekunder få information om vilken låt och artist det är. Shazam meddelar samtidigt att man lanserat en ny premiumversion av applikationen, som känner igen musiken snabbare och har nya funktioner som topplistor och användande i offlineläge. Appen kostar 3,99 euro.
Tekniken för att bädda in ljud, och så småningom rörliga bilder i affischer, på sant Harry Potter-manér, fortsätter att utvecklas. The Manchester Camerata Orchestra har lanserat en affisch som spelar upp musik när en besökare närmare sig den. Affischen gör reklam för de kommande nyårskonserterna på The Bridgewater Hall. Bakom affischeringen står CBS Outdoor.
EMI är det första majorbolaget att lägga in musikvideos i den uppmärksammade amerikanske videotjänsten Hulu.
Platekompaniet har lanserat en ny tjänst som heter Juba, där osignade artister kan ge sälja sin musik digitalt direkt till kund. Samtidigt som man lägger upp musiken där görs den tillgänglig på streamingtjänsten Wimp. Den tekniska lösningen bakom Juba står Aspiro för. Sveinung Rindal, från Platekompaniet, kommenterar: "Vi ser det här som en unik möjlighet för osignerade artister att marknadsföra sig och därmed komma vidare med sin musik. Genom Facebook och MySpace och andra sociala medier tror vi mycket på att artisterna kan tjäna pengar på sin musik och få möjlighet att upptäckas av musikpressen och skivbolagen."
Nokia och Island Def Jam samarbetar globalt kring releasen av Rihannas nya album Rated R. På sidan www.nokia.com/rihanna, såväl som i sina mobiler, kunde man se konserten i London den 16 november där Rihanna spelade låtarna från nya albumet. Nokia lägger nu upp nytt material varje dag på sidan och kunder på Nokia Comes With Music kommer också att kunna ladda ner albumet med exklusivt bonusmaterial. Samarbetet är en del av ett nytt koncept, Nokia Play 2010.
Musikvideotjänsten Vevo, som är ett samarbete mellan YouTube, Sony Music och Universal, kommer att lanseras den 8 december.
Bluebeat har av en amerikansk domstol fått ett föreläggande om att ta bort Beatles-katalogen som man säljer på sajten för 25 cent per låt utan att ha ingått avtal med EMI. Bluebeat sade till sitt försvar att de låtar man säljer är återinspelningar av ursprungslåtarna med vad man kallar "psyko-akustisk simulering". Man menade därför att låtarna var att betrakta som nya utgivningar, något som enligt dem själva skulle innebära att de ägde rättigheterna till Beatles-katalogen.
Tyska biljettföretaget CTS Eventim har ingått samarbete med iTunes som innebär att kunder som köper en speciell version av albumen på iTunes kommer att få förtur på konsertbiljetter med respektive artist. Först ut är Tokio Hotel, där kunder får en biljettkod när de köper musiken på iTunes som de sedan kan använda för att köpa biljetter på www.eventim.de innan biljettförsäljningen öppnar för övriga.
Googles musiksamarbete med kinesiska tjänsten Top100.cn genererar just nu mer än 5 miljoner downloads varje dag, enligt Wall Street Journal.
Muzicall, ett företag som levererar tjänster för ringback tones, har lyckats med en ny riskkapitalrunda på ca 90 miljoner kronor från en grupp av investerare.
iTunes har lanserat en webbaserad version, iTunes Preview, som gör det möjligt att browsa igenom butiken utan att ladda ned programvaran. Man kan endast titta igenom innehållet, vill man köpa eller lyssna behöver man fulla programmet. Samtidigt meddelas att man nu sålt totalt 8,5 miljarder downloads av musik sedan lanseringen.
AEG Live har skrivit samarbetsavtal med Action 3D om att producera en serie med HD 3D-konserter som senare ska visas på biografer. Först ut är Dave Matthews Band.
Zenph Sound Innovations har fått närmare 70 miljoner kronor i sin första finansieringsrunda. Zenph utvecklar teknologi för musikanalyser genom att omvandla ljud till dataserier som mycket detaljerat kan återge förändringar i touch, amplitud, artikulationer, noter etc ner till mikrosekundnivå. Tekniken kan återspela musikers "unika" spelsätt, nu senast återspelade man pianisten Sergei Rachmaninoffs konsert på Carnegie Hall exakt likadant som pianisten själv gjorde. Investeringen ska användas för att kommersialisera produkter kring tekniken, t.ex. genom att göra det möjligt för producenter att använda sig av den i inspelningssammanhang.
Spotifys CEO, Daniel Ek, meddelade vid Monaco Media Forum att företaget har skjutit på lanseringen i USA till senare under 2010. Han sade bl.a: "The US is a different beast. Most people are not still not aware of the service or how it works, so we have to do spend time educating the market. The US music labels want to get there and are very excited about Spotify but there are thousands of publishers we need to get signed up and fully informed about the service."
Sony Music har ingått samarbete med Azuki Systems som kommer att producera mobilversioner av artisternas hemsidor. Den första artisten som det lanseras en mobilsajt för är Michael Jackson.
SoundCloud har släppt en iPhone-applikation som gör det möjligt att nå musik från de sajter som använder sig av deras musikspelarmodul.
Lady Gaga släpper en karaokeapp för iPhone genom ioki den 23 november.
TuneCore och Universal Music kommer att samarbeta kring ett antal ny A&R-portaler där osignade artister kan få feedback från Universals A&R's på sin musik. Tre sådana portaler lanseras först, på sajterna för Interscope Geffen A&M, Island Def Jam och Universal Motown.
Daniel Johansson