6 april 2010

4 snabba med Stefan Blom, ny VD på EMI Music Nordic

Sedan två veckor är Stefan Blom ny nordisk VD på EMI Music Nordic. MI snabbporträtterar Blom i vår serie ”4 snabba.”

Det går knappast en vecka innan de som följer musikindustrins globala nyhetsflöde stöter på rubriker om brydsamma situationer för ett EMI Music i akut behov av kapital. Dagarna före påsk kom de senaste rubrikerna, då läckte det ut att förhandlingar i sista stund spruckit om att licensiera ut bolagets distribution till Universal i USA. Avtalet skulle ha varit ett sätt att i sista stund få in pengar för att uppfylla lånevillkor till banken Citigroup.

I detta läge går Stefan Blom in som ny VD för EMI Music i Norden. Blom, som varit på bolaget sedan 2007, efterträdde Åsa Törneryd. Törneryd hade då varit på bolaget i åtta år och i branschskvallret hette det att hennes förestagsledande allt mer hämmades av problemen på högsta nivå i London.

Stefan Blom, en 37-åring uppväxt i Uddevalla men sedan mitten av 1990-talet stockholmare, undviker under vårt möte det mesta av kommentarer av det som redan har varit på EMI:s svenska kontor.

Han fokuserar hellre på det som han hoppas att bolaget ska göra framöver. Han spar inte heller på tillfällen att kommentera att för att vara ett förmodat ”krisbolag” – omringat av ironiska citationstecken – är EMI mycket framgångsrika. Så sent som förra veckan hade man listettor i hela Norden med Salem Al Fakir som mest framgångsrika namn i Sverige, bolaget rapporterar även svart siffror i den löpande verksamheten.

Blom styr också av princip förbi åsikter om vad bolaget ska göra centralt. ”Ägarfrågor besvarar ägarna”, konstaterar han kort där han sitter i sin helt färska VD-stol än så länge endast omgiven av ett tomt skrivbord och nästan tomma bokhyllor. Det enda som ligger i dessa är ett halvdussin böcker om EMI-artister. ”Jag måste läsa in mig lite”, skrattar Blom. Att han då mest skämtar blir uppenbart när han vid fotograferingen tar över MI till det kontor som han hade som COO/vice VD. Där ligger udda EMI-plattor travade och väggen pryds av ett Peter Gabriel-tryck, det finns liksom inget tvivel om att MI möter en kille som kan bolaget som han nu bossar över.

1. Vem är Stefan Blom?

– Jag är 37 år och växte upp i Uddevalla. Sedan 1995 finns jag i Stockholm och lever med min sambo och vår ettåriga dotter. 1993-97 gick jag på KTH – en utbildning som var en mix av teknologi och ekonomi. Parallellt med studierna jobbade jag i olika Bonnier-bolag och därefter bl.a. som konsult- och säljchef hos konsultföretaget Acando och som chef för produkter och tjänster för mobiloperatören 3. Sedan 2007 finns jag på EMI och gjorde första året som COO i Skandinavien och fick efter första året nytt uppdrag som EVP – Commercial Development för marknader utanför USA och Europa, mycket med fokus på strategiska initativ och affärsutveckling. Jag gillar utmaningar, att förändra, få fart på saker, helst i ett högt tempo. Mitt eget musicerande begränsar sig till att ha provat att spela keyboard och gitarr. Även på fritiden gillar jag fart: när tid finnes är jag gärna i skärgården eller fjällen.

2. Hur hamnade du på EMI och hur ser du på bolagets situation i Sverige – när blir det t.ex. klart hur A&R-avdelningen ser ut framgent?

– Mobila operatörer gillar abonnemangstjänster och på 3 arbetade vi mycket med det som kanske är det näst viktigaste under dygnets 24 timmar, musik.3:s musiktjänst fick en hel del uppmärksamhet och prisbelönades flera gånger. Vissa skivbolag var alerta när vi ville samarbeta, andra inte. Hursomhelst så fick jag sent 2006 en förfrågan från EMI och bestämde mig för att det kändes som en jättespännande utmaning. Det var många spännande saker på gång det året jag började på EMI, bl.a. med Per Gessle, och även nya tjänster som t.ex., TDC Play i Danmark samt Spotify som var i sin linda.

– När jag nyligen fick frågan om att bli VD för EMI Music i Norden vägde det in att jag och min familj bestämt oss för att stanna i Stockholm. Jag hade i mitt globala jobb rest väldigt mycket, bl.a. i Asien, Mellanöstern och Latin Amerika, och det passade att arbeta mer hands-on här hemma. Jag kände dessutom sedan tidigare flertalet av de nordiska medarbetarna, vilket underlättar starten i nya uppdraget. Men jag kommer även i fortsättningen att arbeta nära den globala ledningsgruppen i ett antal frågor och specifikt då för Asien.

– Jag vill att EMI ska vara ett bolag som är lätt och kul att ha att göra med, som har energi, som är innovativt. Det är ännu för tidigt att exakt beskriva hur New Music (A & R-avdelningen – MI:s anmärkning) ska se ut framöver, men senast innan sommaren ska det stå klart.

3. Hur ser din egen musiksmak ut?

– Även här gillar jag fart och energi. Beastie Boys har varit favoriter under tonåren och de har gjort en del riktigt bra saker på senare år också, speciellt avstickaren The In Sound From Way Out. U2, Prodigy, Metallica, Moby och Jamiroquai är några andra favoriter genom åren. Av senare plattor från EMI nämner jag gärna Deportees från förra året och Salem Al Fakir, jag gillar verkligen hans finurlighet. Jag ser EMI som ett hem för fantastiska artister med långa karriärer, med bredd och djup. Några exempel på internationella artister som EMI har som faktiskt byggt fantastiska karriärer de senaste tio åren är Coldplay och Robbie Williams som tillhör de största artisterna på bolaget. En av de observationer jag hade gjort när jag började på bolaget var att det fanns en genuinitet kring musiken, att det genomsyrar allt man vill göra.

4. Hur ser du på EMI:s generella situation: Hur hämmande är det att ägaren Terra Firma, som det tycks, har allt fokus på att få in kapital eller t.o.m. sälja bolaget? Går det verkligen att känna att de nordiska resultaten gör en skillnad?

– Ägarfrågor kan bara ägarna besvara. Jag vill istället inleda det ämnet med att säga att det gör en STOR skillnad vilka resultat vi gör här uppe. Dels underskattar många hur stor den nordiska marknaden är. Vi har även ett bra utbud av artister i Norden som gör en skillnad i bolagets verksamhet internationellt.

– Vi gör de siffror vi ska i Norden, samma året innan. Vi har en sund business. Men har vi nått hela vägen? Svar nej men vi ska dit. Har vi gjort allt det vi ska för att förnya New Music, den nya utgivningen? Svaret är nej även där, men vi är på en spännande väg.

– EMI har gått genom jätteförändringar de senaste två åren. Liksom alla bolag är vi i en stark transformering. Vi är absolut inte färdiga och vi har en helt annan situation än andra bolag, men vi är på väg.

– Oavsett EMI vill jag också säga: Vill man vara med på en spännande utmaning kring något av det viktigaste som finns i våra liv, musiken, ska man vara i musikindustrin. Blir man frustrerad av alla förändringar musikindustrin står inför ska man befinna sig någon annanstans…

Lars Nylin