8 april 2010

Musichelp säljer svensk musik på den amerikanska marknaden

I januari öppnade svenska Musichelp sitt USA-kontor. Nu arbetar man med att hjälpa svenska artister, låtskrivare och musiker att komma in på den amerikanska marknaden. Som ett led i detta kommer Musichelp att regelbundet sammanställa samplers med svensk musik som ska gå ut till 450 amerikanska nyckelpersoner inom film, reklamfilm och tv-produktion. Den första samplern skickas ut i början av maj.

I USA samarbetar Musichelp med en person i USA som är väl insatt i branschen och aktivt arbetar med att presentera och sälja in låtar.
– Amerikanska producenter är väldigt intresserade av svensk musik, berättar Peter Åstedt på Musichelp. Vi har ett rykte om oss att skapa bra, kvalitativ musik.
Ryktet om Musichelps verksamhet har redan spridit sig i USA och redan dagen efter att projektet presenterats fick Musichelp i uppdrag att ta fram en låt åt en större amerikansk reklamfilm.

Låtarna på Musichelps samplers väljs ut i samråd mellan bolaget i Sverige och det amerikanska kontoret. Det slutgiltiga beslutet om vilka låtar som kommer med på den första samplern tas 20 april.
– Vi har redan fått in många bidrag, berättar Peter Åstedt på Musichelp. Men vissa bidrag passar inte, håller inte kvaliteten eller något annat, så det finns platser kvar.

Vilka kriterier gäller för låtar och artister?
– Vi arbetar som music brokers med låtar från såväl amatörer som stora skivbolag. Det spelar alltså ingen roll om man är kontrakterad, förlagd eller liknande.
– Det enda som gäller är att man måste kunna ge oss en icke-exklusiv rätt att försöka sälja låten. Vi gör ingen skillnad på stor eller liten. Det är den musikaliska kvaliteten som avgör, samt vad som vi tror kan vara lättsålt – vilket inte alltid överensstämmer med vad folk tror reklambolagen är intresserade av.

Claes Olson

Länk:
http://www.musichelp.se/musik-i-reklamfilm/