14 april 2010

Universal Music distribuerar musik via banker

Den tyska bankorganisationen DSGV, en paraplyorganisation för mer än 500 tyska banker, har ingått ett samarbete med Universal Music som innebär att bankerna kommer att erbjuda ett speciellt kreditkort med musikabonnemang. I Sverige lanserar Universal idag musiktjänsten Check-in Music tillsammans med Nordea, som riktar sig specifikt till kunder som är 18-28 år.

I Sverige erbjuder nu Universal och Nordea sina kunder mellan 18-28 år att använda tjänsten Check-in Music. Erbjudandet lanseras idag, 14 april och är gratis under tre månaders tid. Därefter kostar musiktjänsten 25 kronor i månaden.

– Ungdomar är viktiga kunder för oss, säger Claes Tell, marknadsdirektör på Nordea. Vi tror att de kommer att gilla Check-in Music, dessutom får de exklusiva erbjudanden som är svåra att hitta någon annanstans.

Musiktjänsten, som man förkortar CHIMP, innehåller fri streaming av Universal Musics katalog, men också olika förmåner såsom t.ex. inbjudningar till exklusiva konserter och möjligheter att träffa artister.

– Musik har aldrig varit mer attraktivt än idag och musiken är ett av de viktigaste bränslena i den sociala mediarevolutionen, konstaterar Mattias Tenblad, New Business Director på Universal Music.
– Vårt mål är att göra våra artister tillgängliga i så hög utsträckning som möjligt och vi ser samarbetet med Nordea som strategiskt viktigt för att utveckla branschen. Det känns jättespännande att få vara först ut med ett sådant upplägg.

Daniel Johansson

Länk
www.checkinmusic.se