11 maj 2010

Notiser

Kulturrådets undersökning "Barns och ungas kultur", visar att datorer och mobiler har blivit en viktig del i de svenska barnens sätt att skapa och konsumera kultur. Kennet Johansson, generaldirektör på Kulturrådet, säger om undersökningen:
– Barn och unga använder, utvecklar och skapar i olika medier och tekniker idag. Mediekulturen är integrerad i deras liv på ett helt annat sätt än tidigare. Datorn och mobilen är barnens ständiga följeslagare och de skapar musik, film, berättelser och dikter.

Distributören/aggregatören TuneCore rapporterade i slutet av förra veckan att intäkterna hamnade på totalt 35 miljoner dollar för 2009. Totalt såldes 65 miljoner downloads på de olika tjänsterna som TuneCore distribuerat till. iTunes fortsätter att vara den dominerande intäktskällan, men intressant är att strömmande musik gått upp kraftigt och totalt sett står för 57 procent av de ekonomiska transaktionerna. TuneCore har också lanserat ett par nya topplistor som visar vilka artister och låtar man distribuerar som säljer bäst.

Apples nya plattform för reklam till mobila terminaler, iAd, kan koppla samman försäljningsdata från iTunes Store med t.ex. information om antal nedladdade appar. Utvecklare av appar i Apples VIP iAd-program kommer att kunna få en detaljerad bild av hur nedladdningen av appar driver, eller inte driver, försäljningen av musik.

Spotify kommer inom kort att lansera tjänsten i Holland, som blir det sjunde landet. Sedan tidigare finns man förutom i Sverige också i Norge, Finland, Storbritannien, Frankrike och Spanien. Än så länge finns inga ytterligare uppgifter om när den planerade lanseringen i USA är tänkt att ske.

Napster har integrerat såväl YouTube som Flickr och Facebook i sin nya version av tjänsten. Man har också uppdaterat artistsidorna så att mer material kan synliggöras för varje artist.

TrackID har släppt sin identifieringsteknik som en app till iPhone. Lanseringen kan ses som ett försök att konkurrera med Shazam, som har en mycket stark position. Förutom den rena identifieringen och möjlighet att köpa downloads erbjuder TrackID också lyrics och biografier av artister. Appen kostar dock, 0,59 dollar, något som förmodligen kommer att påverka antalet nedladdningar. Sedan tidigare används TrackID i Sony Ericssons mobiler. Informationen kommer från Gracenotes databaser.

Google har gått till en federal domstol för att få ett beslut på om djuplänkar som hittas via sökmotorn till illegalt publicerat matieral är legala eller illegala. Specifikt gäller det djuplänkar till material publicerat på RapidShare. Skivbolaget Blue Destina Recods stämde Google för att man genom Google enkelt kunde hitta direktlänkar till musik som lagts upp på RapidShare. I mars drog skivbolaget tillbaka sin stämning, men Google vill trots det få till ett avgörande kring vad som egentligen gäller. Beslutet kan vara ett av flera steg som Google tänker göra för att juridiskt "svära sig fria" från ansvar när det gäller vilket material man kan hitta genom sökmotorn.

Den nya brittiska tjänsten BandCentral.com erbjuder artister och deras management en plattform som ska underlätta kommunikation med fans på olika tjänster.

MySpace gjorde ett minusresultat på ca 150 miljoner dollar under det första kvartalet 2010.

Warner Music Group meddelar i sin senaste kvartalsrapport att intäkterna för digital distribution ökade med 15 procent till närmare 200 miljoner dollar för perioden. En tredjedel av bolagets globala intäkter kommer nu från digital försäljning.

Under det första kvartalet 2010 exploderade försäljningen av smartphones i hela världen. Totalt såldes 55 miljoner lurar, en ökning med 56,7 procent jämfört med samma kvartal året innan. En smartphone definieras ofta som en mobil som har qwerty-tangentbord istället för bara vanliga siffertangenter, möjligheten att installera appar och som också har pekskärm.

Daniel Johansson