Under årets final i Eurovision Song Contest framträdde Madcon med Glow och fick med hjälp en stor tv-förmedlad pan-europeisk flash mob ett gigantiskt genomslag med singeln runt om i hela Europa. Videoklippet på Youtube registrerade på kort tid miljontals visningar.
– Tack vare den snabbhet med vilken vi kan nå ut med musik digitalt via IODA samt den globala tyngd som IODA:s säljnätverk har, så har vi lyckats omvandla en viral videohype till stor singelframgång för Madcon över hela Europa, kommenterar Cosmos Music Groups vd Fredrik Ekander.
Med kort varsel släppte IODA Nordic efter Eurovision Song Contest singeln kommersiellt och distribuerade låten till alla större digitala butiker världen över samtidigt som IODA:s globala säljkår började sälja in låten till alla viktiga plattformar. Förutom succén i Tyskland (där an alltså passerat gränsen för guld och nu närmar sig platina) har Glow nu sålt närmare nio gånger platina i Norge (!) samt klättra på listorna i Sverige, Danmark, Finland, Spanien, Österrike, Schweiz, Irland, UK och Luxembourg. Totalt har låten nu sålts i närmare 400 000 exemplar.
– Detta är ett lysande exempel på hur vi på IODA Nordic kan samordna globala musikkampanjer på en bred front för att göra det mesta av ett tillfälle som detta och verkligen lyfta individuella låtar för att grunda för fortsatt framgång för våra artister, menar Robert Litsén, Head of Digital på Cosmos Music Group/IODA Nordic.
Genom IODA Nordic har Cosmos Music Group tillgång till en heltäckande distribution och marknadsföring både lokalt i Norden samt globalt. IODA (Independent Online Distribution Alliance) hävdar att man med cirka två miljoner låtar i sin katalog från fler än 50 länder idag är världsledande när det gäller digital distribution och marknadsföring av independentmusik.
I Norden företräds bolaget exklusivt av Cosmos Music Group. Andra svenska artister som IODA Nordic har släppt internationellt är bl.a The Soundtrack of Our Lives, Miss Li och Ane Brun.
Claes Olson