Enligt Nielsen Soundscan som sammanställer statistiken har X5 Music den här veckan en marknadsandel på 33,3 procent – d.v.s. en tredjedel av försäljningen på Billboard Classical Top 100. Näst störst är Universal Music med 28,1 procent, trea Sony Music med 10,2 procent och fyra EMI med 8 procent. Som fjärde största majorbolag har Warner Music 1,2 procent av försäljningslistans omsättning.
Att Billboards lista baseras på rapporter om såväl fysisk som digital försäljning, och X5 enbart säljer digitalt, gör naturligtvis den stora marknadsandelen ännu mer imponerande.
– Det känns overkligt att ta dessa marknadsandelar i USA när vi arbetar helt från Sverige, kommenterar Johan Lagerlöf, vd X5 Music.
– Vi vidhåller att det är affärsmodellen som är det vägvinnande konceptet och inte att vi har världens bästa klassiska repertoar, för så är det verkligen inte. Detta ger oss därför stora förhoppningar om att lyckas lika bra i andra genrer när vi nu utökar vår repertoar i dessa.
– Den digitala utvecklingen innebär enorma möjligheter och vi hoppas att detta bara är början på en permanent förändring av musiklandskapet.
X5 Music Group är idag Europas ledande, digitala musikbolag. Totalt har X5 Music sålt över 70 miljoner nedladdningar och bolaget har för närvarande 8 000 album och 200 000 musikinspelningar i sin katalog.
Den här månaden presenterar X5 sitt största klassiska projekt någonsin: The Rise Of The Masters – en serie om 25 album med alla de största klassiska kompositörerna förevigade på nytt.
Claes Olson
Länk:
www.x5music.com