Mercedes Peón …—… [Folmusica / Colectivo / BAM / Playground]
Wow! Förpackad I en svart aluminiumbox med titeln (som givetvis skall utläsas SOS…) i vitt kommer en av årets absolut häftigaste lyssnarupplevelser – en musikalisk resa som t.o.m. tar med lyssnaren till flera kontinenter, världsdelar och kulturer än vad som antyds i cd-häftets sidor, där varje uppslag rymmer ett nytt skriftspår. Utan att en enda gång kännas ansträngd mixar den hyllade Mercedes på ett färgsprakande sätt melodier, harmonier och klanger från såväl öst som väst, nord som syd, då och nu. Klezmer övergår i skruvad electronica, som i sin tur övergår i något som närmast skulle kunna beskrivas som e.s.t.-jazz – som far vidare i Steve Reichs världar, konstmusik (och Pink Floyd/Revolution #9-effekter i form av bl.a babyjoller…), acid jazz, trip hop, multi kulti-etno och… allt man kan önska (men inte är beredd på).
Begreppet world music räcker faktiskt inte till. Den enda hyfsat rimliga referens jag kan komma på heter Natascha Atlas – vars bands namn Transglobal Underground mycket väl skulle kunna stå som en slags sammanfattande genrebeteckning.
Vinnaren av mitt eget årliga Mercury Music Prize 2010 stavas ..—…! CO
Astor Piazzolla Sinfonia Buenos Aires [Naxos]
Buenos Aires sags vara en av Sydamerikas absolut mest färgstarka städer. I Astor Piazzollas symfoniska tango tillägnade staden lyckas den argentinske kompositören på ett oerhört dynamiskt sätt fånga både drama och skönhet, eftertänksamhet och våld. Särskilt i symfonins tredje sats Presto marcato skapas oerhört levande bilder i motet mellan bandoneón-solisten Daniel Binelli och Nashville Symphony Orchestra under ledning av Giancarlo Guerrero.
CD-utgåvan är ytterligare en i raden av hedersvärda utgivningar på Naxos-etketten och utöver Sinfonia Buenos Aires finns även oemotståndligt häftia Concerto for Bandoneón, String Orchestra and Percussion samt årstidscykeln Las Cuatro Estaciones Portenas i spåren. CO