1. Daniel Ek
Med Spotify har Daniel Ek och hans team ritat om landskapet för musikdistribution på bara ett par år. Ek har även personligen bidragit till att skapa en bild internationellt av svensk musikbransch som varande nyskapande och framåt på det digitala området, detta genom att medverka på konferenser och flitigt kommentera branschens utveckling i intervjuer.
2. Johan Lagerlöf
Med bolaget X5 Music har Lagerlöf skapat en digital verksamhet som är helt unik i Sverige. Genom att aktivt jobba internationellt har man lyckats få fram listettor för downloads i USA och den nyligen genomförda investeringen på 7 miljoner euro – liksom öppnande av New York-kontor – gör att bolaget har goda möjligheter att ta nästa steg i sin utveckling.
3. Mark Dennis
Var en längre tid ansvarig för digital försäljning på Sony Music och har under de senaste åren varit flitig i debatten kring musikbranschens framtid. Mycket kunnig på både tekniska och "mjuka" värden kring digital musikanvändning. Med ett karriärhopp under en kortare tid till Universal tar Mark nu klivet upp på VD-posten på Sony Music, han blir därmed en av de viktigaste makthavarna inom svensk musikindustri.
4. Robert Litsén
Litsén är en av de absolut mest kunniga i den svenska musikbranschen på det digitala området. Född 1984, med en musikbranschutbildning från Hultsfred i bagaget, har Litsén varit en viktig kraft på Bonnier Amigo, numera Cosmos Music Group, för att skapa en bra övergång till det digitala. IODA-samarbetet är en av Litséns skötebarn.
5. Per Sundin
Ingen har som Universal Music agerat ”ansiktet utåt” för musikbranschen. Mot fildelningsmaffian, mot de som inte trott på tjänster som Spotify. Men han har i sin roll på Universal, landets största musikbolag, även tagit viktiga organisatoriska beslut för att möta de digitala utmaningarna.
6. Jonas Siljemark
Siljemark har under sin tid som VD på Warner Music troligen varit den skivbolagsledare som tänkt mest ”digitalt”. Redan som grundare och VD för Bonnier Amigo Music hade han fokus på att snabbt agera med hitmaterial till den breda publiken och har skickligt styrt över denna vision till det digitala området.
7. Jacob Key
I sin roll på Warner Music, där han nu är vice VD, har Key varit viktig för att skapa nya intäktsmöjligheter för bolaget. Han har aktivt jobbat mot alla möjligheter till digital distribution som finns och har ett tekniskt kunnande som spänner över många viktiga områden.
8. Stefan Blom
Med KTH-utbildning i grunden och en resa genom ett flertal bolag, bl.a. som produkt- och tjänstechef på 3 under tiden när operatören positionerade sig starkt med hjälp av musik, har Blom tagit steget upp till VD-skap på EMI Music. Blom vurmar för den digitala utvecklingen, detta samtidigt som han inlett sin tid på EMI med att även integrera A&R-relationer i den nya tidens villkor.
9. Ludvig Werner
Visade som VD för Fame Studios och Bonnier Amigo Music såväl teknisk kunnighet som förståelse för branschens förändringar i stort. I sin roll som ordförande för IFPI, och numera VD, har han på senare år varit mycket aktiv i allt från rättegångar till politiska samtal, och har själv visat att han är villig att försöka skapa nya affärsmodeller kring musik genom bolaget Snowfish.
10. Åsa Carild
Som ansvarig för musikområdet på Nokia var Åsa viktig i lanseringen av Comes With Music bundlad med mobiler. Åsas kunskap spänner över ett stort område, en kunskap som med stor sannolikhet kommer att kunna användas på ett ännu bättre sätt efter Nokia-tiden. Carilds långa erfarenhet i musikbranschen, som artist och skivbolagsägare, talar för att hon kommer att vara med även framöver.
Sedan tidigare presenterade:
11. Viktor Fredell
Är just nu pappaledig och agerar konsult åt spelindustrin. Men dessförinnan var den förre Sony Music-medarbetaren Fredell en av de ledande innovatörerna i sin roll hos Sony Ericsson, som då befann sig i front av mobiltelefon-sammanhanget. Vi hoppas att Fredell snart återkommer till musikbranschen.
12. Marcus Janzon
I sin roll på STIM är Janzon viktig för att skapa bra licensieringsfunktioner på det digitala området. Han kan mycket väl vara den största tekniknörden av alla i den svenska musikindustrin, hans djupa kunskaper i digital distribution gör honom till en viktig person i den svenska branschen.
13. Carl-Marcus Gidlöf
En av de mest "street-smarta" digitalentreprenörerna i den svenska independentbranschen, med Despotz Records som bas. Har stor förståelse för hur sociala medier fungerar och ett gigantiskt nätverk som han utnyttjar för att vara med och påverka branschens utveckling.
14. Martin Thörnqvist
Med skivbolaget Songs I Wish I Had Written och sitt idoga debatterande kring musikbranschens förändringar visar Thörnqvist en visionär vilja att förändra framför allt relationerna mellan fans och artister med hjälp av digitala hjälpmedel. Mycket teknikkunnig med en gigantisk omvärldsbevakning som sitt stora ess i rockärmen.
15. Joel Borg
Med sitt arbete på Luger har Borg visat sig vara en av de mest pragmatiska och visionära personerna i arbetet på nätet. Han bygger upp en stor närhet till fans och konsertbesökare med hjälp av sociala medier, och tvekar inte att snabbt testa nya modeller för marknadsföring och biljettförsäljning.
16. Lina Thomsgård
Under tiden när MySpace hade kontor i Sverige var Lina en mycket viktig kraft, och har sedan dess tagit ett antal kliv i karriären. I sin roll som manager för Robyn har hon under den senaste tiden visat att hon tillsammans med de övriga i teamet kring Robyn förstår hur man kan använda nätet för att skapa bra business.
17. Sebastian Lindroth-Ahl
En resa från Burning Heart till Playground Music, vidare till Musiclink i Hultsfred och numera TrendMaze, har gjort Lindroth-Ahl till en av de bästa digitala marknadsförarna i landet. The Ark, Erik Hassle, Orup, Vincent, Agnes, Eric Gadd och många andra artister uppskattar Sebastians kunniga arbete online.
18. Anders Hjelmtorp
Med lång erfarenhet i branschen, och med videotjänsten Musicbrigade i bagaget, har Hjelmtorp fortsatt att hänga med på den digitala utvecklingen i sin roll som VD för Export Music Sweden. Hans stora nätverk, inte minst internationellt, gör att han har stor inblick och förståelse för hur branschen förändras.
19. Per Strömbäck
Även om Strömbäck inte är verksam i musikindustrin, utan i dataspelsbranschen, har hans kunnighet och förståelse för det digitala området också när det gäller musik, gjort att han är med och påverkar branschens utveckling, både politiskt och publikt genom debatter och inte minst debattsajten Netopia.
20. Johan Ekelund
Förr var han artist i Ratata och ledande svensk producent. I dag är Ekelund allestädes närvarande bl.a. som svensk representant för förlaget Kobalt. Mycket kunnig på rättighetsområdet och förstår värdekedjor och pengaflöden i branschen. Stort nätverk, och påverkar mycket underifrån.
Jury: Daniel Johansson (digital redaktör, MI, juryns ordförande), Lars Nylin (chefredaktör, MI), Claes Olson (redaktör, MI), (Stefan Aronsson, musiker, musikentreprenör och annonsäljare MI), Jonathan Stara (expert på sociala nätverk, Spotlight PR).