8 mars 2011

Feeble Music växer med Bad Taste Records som bas

Förra året licensierade svenska Feeble Music närmare 100 låtar till olika filmer, TV serier och dataspelsrelaterade projekt. I år är bolaget bland annat den största musikleverantören till Ataris Test Drive Unlimited 2 – ett dataspel som har sålts i över en miljon exemplat och just nu toppar försäljningslistor runt om i världen.

På Bad Taste Records och Feeble Musics kontor i Lund och Los Angeles har Feeble Music de senaste åren arbetat med att etablera en närvaro på den amerikanska marknaden, för att på så sätt kunna bygga upp ett nätverk av music supervisors (de personer som ansvarar för urvalet av musik till bl.a filmer och tv-serier/reds.anm).

– Samtidigt har vi lärt oss området in i minsta detalj, utvecklat en hemsida för ändamålet och byggt upp en väldigt stark och intressant katalog som innefattar tusentals låtar inom nära nog alla existerande genrer, berättar Johan Nordqvist på Bad Taste Records – skivbolaget som har lagt grunden till Feeble Musics verksamhet.

– Vi är den största musikleverantören till Atari-spelet Test Drive Unlimited 2, där vi har med 16 låtar. Spelet gick in på första plats på svenska försäljningslistan när det släpptes för ett par veckor sedan och även i Tyskland, Frankrike och Storbritannien knep det förstaplatsen.
Totalt såldes spelet på mindre än tre veckor i en miljon exemplar.

– Vi var också en av de största musikleverantörerna till säsong 2 av MTV:s 16 and Pregnant, berättar Johan Nordqvist.

Andra höjdpunkter i Feeble Musics verksamhet förra året var bland annat EA Sports spel NHL 2011, Warner Bros film Free Willy 4 och NBC-serien Mercy. Det här året började med att man lyckades teckna två stora licensavtal till NBC-serierna Chase och Chuck.

– Trots att det ofta rör sig om extremt korta deadlines när man väl diskuterar ett specifikt projek, såt tar det lång tid att arbeta in en katalog och exponera nya artister. Därför är merparten av de licenser som har gjorts i inledningsskedet från den del av katalogen som vi har haft tillgång till under en längre period.
Utöver de egna artisterna på Bad Taste Records inkluderar detta bl.a Göteborg/Berlin-baserade New Found Land och malmöbandet Pretty Whores.

– För deras del har intäkterna vi dragit in från film och tv varit ett väldigt viktigt tillskott som kunnat finansiera alla deras inspelningar och skivupptryckningar. Utöver de pengar som vi betalat ut tillkommer dessutom ytterligare intäkter via STIM i samband med tv-sändningar och ökad digital försäljning med mera, vilket ger också en oerhörd exponering. Senast förra helgen hade vi en Pretty Whores-låt som användes vid Film Independent Spirit Awards, en gala som i år gick av stapeln 26 februari i Hollywood och som uppmärksammas av filmproducenter världen över.

– I en tid när intäkter från ”nya” områden blivit en fråga om överlevnad för många artister och skivbolag och film/TV-licensiering allt oftare spelar en avgörande roll i att forma en artists karriär har Feeble Music tagit på sig uppgiften att leverera just detta.

– Via Bad Taste har vi alltid jobbat väldigt mycket internationellt, både genom att förse våra svenska artister med distribution och PR-möjligheter världen över och genom att jobba med väldigt många utländska artister. Under åren har detta gett oss möjligheter att licensiera en hel del musik för diverse ändamål, men också att se de ibland katastrofala följderna av att det inte sköts på rätt sätt.

Enligt Johan Nordqvist är det skivbolagets samlade erfarenheter från sina sjutton verksamhetsår samt dess arbete som music supervisors för den svenska filmen Frostbiten (2006) som lagt grunden till Feeble Music.

– I väldigt korta drag fungerar det här så här: Vi representerar, icke-exklusivt, oräkneliga skivbolag/artister från hela världen för licensiering av musik till film, tv, dataspel och reklamfilm. Musiken som dessa producerar presenterar vi på olika sätt för music supervisors, dels genom generella utskick och dels genom att ta reda på exakt vilka projekt de jobbar med och vilka musikaliska behov de har för tillfället och baserat på detta sätta ihop specifika förslag.

– Detta är självklart en väldigt förenklad bild av processen och svårigheterna är många. Till de problem vi tampas med på daglig basis hör att vi måste ha en ständig amerikansk närvaro och jobba på amerikansk västkusttid för att supervisors ens ska föra en dialog med oss. Alla supervisors på någon slags nivå får också mer musik dagligen än de någonsin kommer hinna lyssna på, vilket gör att vi måste lära oss exakt hur varje supervisor fungerar – vad de gillar personligen, vilka musikaliska behov de har till de projekt de jobbar på, hur de vill att vi levererar musik och så vidare…
– Detta är några av anledningarna att det tagit flera år att bygga upp det minst sagt omfattande nätverk vi har idag.

I samband med att Feeble Musics katalog har utökats och diversifierats har bolaget kommit i kontakt med flera music supervisors som är fans av de band man representerar.
– Vi kommer att se en stor, stor ökning under 2011 av licenser för artister som anslutit sig senaste året. Förfrågningarna regnar in just nu och inte en enda dag passerar utan att vi skickar förslag på musik till diverse projekt, stora som små – allt från mindre TV serier och dokumentärfilmer till de största Hollywoodfilmerna.
– Detta är bara början!

Claes Olson

Länkar:

http://www.feeblemusic.com

http://www.badtasteempire.com