– Väldigt många artister och skivbolag har internationella ambitioner och med internationella ambitioner tänker nog de flesta på USA och UK. Men för oss finns det ett grannland, Norge, som är mycket mer intressant. Vad som talar för Norge är geografisk närhet. Att sjunga på det svenska språket är inga problem och dessutom bor det mer än 80.000 svenskar i Norge. Vi påverkar våra respektive kulturer mycket mer än vad någon förstår, men framförallt fungerar svensk musik väldigt bra i Norge, säger Per Sundin VD på Universal Music Sverige.
Sundin fortsätter:
– I samband med krisen för musikbranschen, illegal nedladdning i kombination med att vi skivbolag inledningsvis inte var tillräckligt snabba att följa med i den digitala underhållningsrevolutionen, så försvann många mindre bolag och de stora majorbolagen blev fyra och fortsatte att dra ner på medarbetare. Idag är musikindustrin i Skandinavien, läs Norge och Sverige, det område dit många ledande personer och företag runt om i världen riktar sina blickar och förundras och imponeras över den otroligt spännande utvecklingen som just nu sker. Spotify och Wimp är globala angelägenheter som bidragit till den digitala revolutionen och möjliggjort för artister att lättare släppa sin musik, eller kanske vi skall använda oss av det korrekta uttrycket, tillgängliggöra sin musik. För idag handlar det inte om att ge ut en skiva, idag och i morgon handlar det om att höras och synas i det enorma brus som finns tillgängligt.
I ett pressmeddelande beskriver Universal samarbetet:
”I världens största musikbolag, Universal Music, är utbudet enormt och så är även konkurrensen mellan artister. För att ”Cut through the noise” behöver varje artist ett team av kompetenta, passionerade och modiga personer på varje marknad man vill lyckas i. Och för att tillvarata den svenska repertoaren på Universal Music i Sverige – nu senast lanseringen med Veronica Maggio – så har Universal i Sverige och Norge knutit ett nära samarbete med norska HES. HES kommer att representera Universal Musics svenska artister i Norge i nära samarbete med Gjermund Moastuen, Marknadsdirektör på Universal Music Norge, och hans team. Kontaktperson på HES blir Erle Ström.”
HES är ett norskt promotion- och marknadsföretag som grundades 2010 av Hans Petter Haaland, Simen Eidsvåg och Erle Ström – alla med lång erfarenhet av norsk musikbransch. Under deras första år knöt HES till sig några av Norges största artister, jobbade med förra årets mest säljande album i Norge samt vann fem prestigefulla priser för en av sina kampanjer.
Lars Nylin
Mer info finns på www.hes.no