Tony Wadsworth, tidigare chef för EMI i Storbritannien, har på uppdrag av Music Tank tagit fram en större rapport kring hur skivbolagen klarar sig på den förändrade marknaden. Inte helt otippat framkom det av rapporten att den digitala sidan blivit en fullt integrerad del av skivindustrin – inte bara vad gäller försäljning, utan även beträffande marknadsföring, promotion och A&R-verksamhet. Wadsworth lyfte fram iTunes, Amazon MP3 och Spotify som nyckelaktörer på den digitala musiksidan. Studien visar även att dessa aktörer ändrat maktbalansen mellan majors och independentbolag genom att ha liknande inträdeströsklar för alla aktörer oavsett storlek. Däremot framkom det av rapporten att vissa aktörer efterlyser mer kreativa lösningar på licensieringsproblematiken, som inte hållit jämna steg med den tekniska utvecklingen och de nya möjligheter som uppstått.
24-7 Entertainment, Europas ledande teknikleverantör på B2B-nivå för online- och mobildistribution av musik, får en ny utvecklingschef då Carl Nielsen, som även var med och grundade företaget, nu drar sig tillbaka. Ny utvecklingschef blir Erik Dibbern, som tidigare arbetat på Microsoft och Scanjour.
MusicXmatch, världens största officiellt licensierade databas över låttexter, har fått 3,7 miljoner dollar i riskkapital från Francesco Micheli Associati. Pengarna ska användas till att expandera i USA och Asien. Affärsmodellen går ut på att låta externa utvecklare använda databasen, samt musicXmatchs metadata, i nya musiktjänster.
Några senatorers förslag att skärpa den amerikanska upphovsrättslagen beträffande streaming av ickelicensierat material applåderas av en rad tunga organisationer och fackföreningar i USA. I ett gemensamt uttalande ställer sig bland andra American Federation of Television and Radio Artists samt Directors Guild of America sig bakom förslaget.
Simfy.de, ibland kallat för "Tysklands Spotify”, har fått ytterligare 10 miljoner euro i riskkapital i en ny investeringsrunda. Totalt har 18 miljoner euro investerats i tjänsten nu. Simfy, som funnits sedan 2006, satsar förutom i Tyskland också på Österrike och Schweiz, och kommer att använda en stor del av de nya resurserna för att expandera till andra europeiska marknader.
Ett litet krig har uppstått mellan CD Baby och Tunecore när det gäller rollen som ledande aggregatör/distributör för indiemusik online. CD Baby erbjuder nu artister 50% procent rabatt om de väljer att hoppa av Tunecore och istället välja CD Baby, på www.cdbabylovesyoumore.com. Skälet till det hela är att Tunecore har höjt sin avgift från 19 till 49 dollar.
Den avdelning hos News Corp. som har hand om MySpace fortsätter att ha ekonomiska problem. Den senaste kvartalsrapporten visar ett minusresultat på 165 miljoner dollar. Reuters rapporterar samtidigt att News Corp har fem intresserade köpare av MySpace.
Den kinesiska söktjänsten Baidu planerar att släppa sin musiktjänst Baidu Ting inom kort. Tjänsten ska erbjuda downloads av låtar gratis.
Daniel Johansson