5 december 2011

krönika: Spotify introducerar appar – vad händer nu?

I förra veckan kom vid en presskonferens nyheten att Spotify öppnar upp för appar. MI:s Daniel Johansson reflekterar om presskonferensen och ett ”öppnare” Spotify.

Bara det faktum att Spotify bjöd in till en "global" presskonferens
visar på en ganska avgörande förändring i företagets utveckling.
Spotify har tidigare varit ganska anonyma i sin kommunikation, den
officiella bloggen har varit den enda egentliga exponeringsytan för
nyheter och förändringar, förutom Daniel Eks olika uttalanden på
konferenser runt om i världen. Det är troligt att resan ut på den
amerikanska marknaden har bidragit till den här positiva utvecklingen,
det är svårt att vara en stor spelare i USA om man inte kommunicerar
på marknadens villkor, något som Spotify nu bevisar att man är
villiga att göra.

Daniel Ek hade självklart en central roll vid presskonferensen, och han
fokuserade på tre områden: Spotifys grundfilosofi, den sociala
utvecklingen och "nästa stora steg", d.v.s. lanseringen av
appfunktionalitet.

När han inledningsvis beskrev den digitala musikdistributionens
historia lite kortfattat, och kallade Napster för en "novel idea",
kunde jag inte låta bli att småle lite med tanke på hur det såg ut
för 10-11 år sedan när kriget rasade kring Shawn Fannings skapelse, när
Napster var musikindustrins fiende nummer 1. Idag är ett av världens
största fildelningsnätverk (Spotify), med en av grundarna till
Napster, Sean Parker, med på båten, den modell som många i
musikindustrin sätter sin förhoppning till. Jag är tämligen
övertygad om att Spotifys modell aldrig hade kunnat se dagens ljus för
tio år sedan, musikindustrin var helt enkelt inte redo för att
godkänna den sortens musikanvändande vid den tidpunkten, även om jag
vet att ett sådant uttalande kan trampa på lite ömma tår.Daniel Ek
var för övrigt 16 år gammal när Napster lanserades.

Spotifys grundfilosofi är att en musiktjänst måste vara bättre en
illegal fildelning, något som han framhållit många gånger tidigare,
och som i ärlighetens namn väckte ganska mycket ilska inom de
musikindustriella leden för några år sedan. Både en och två gånger
har jag hört "det är klart att det inte går att konkurrera med
gratis". Spotifys modell visar att det går, även om det är en bit
kvar innan modellen kan bevisas vara långsiktigt hållbar ekonomiskt
för alla parter i musikindustrin.

Ek använde den svenska marknaden för att visa på vad som händer när
Spotifys modell får skala. Idag använder var tredje svensk Spotify.
Han avslöjade också att man nu har över 2,5 miljoner betalande kunder
runt om i världen och att man sedan starten har betalat ut över 150
miljoner dollar till rättighetshavare (vilket dock i sammanhanget
måste ses som relativt lite, jämfört med t.ex. iTunes Store).

Spotify kommer framöver att ha ett starkt fokus på den sociala
upplevelsen, och därmed avslöjade Ek den stora nyheten att Spotify
blir en plattform för appar som utvecklas av andra. Bakgrunden är att
användare hela tiden har frågat efter nya funktioner: Låttexter,
DJ-funktioner, nya rekommendationssätt, topplistor, etc. Genom att
öppna upp Spotify för tredjepartsutvecklare kan nu dessa funktioner
införas.

Spotify har släppt en Apps Preview Version som finns att ladda ned på
http://www.spotify.com/se/download/previews/ [1]. Även om den är i
beta är det uppenbart att Spotify-upplevelsen kommer att förändras
framöver.Initialt finns tolv appar att ladda ned, appar från
Last.fm, Songkick, The Guardian, Rolling Stone, TuneWiki, Pitchfork,
Soundrop, Fuse, We Are Hunted, Tunigo, Billboard och Moodagent.

Så vad händer nu?

Vi kan förvänta oss att mängder av appar kommer att utvecklas
framöver.Kanske kommer vi se en likadan utveckling inom
Spotify-kontexten som vi har sett på Facebook, eller för den delen
iPhone och Android. Det är en ganska angenäm jämförelse, Spotify
som "iPhone", och alla apparna i Spotify skapar ny funktionalitet till
musikplattformen på samma sätt som apparna skapar ny funktionalitet
för iPhonen. När ser vi den första artistappen på Spotify? När kan
vi sälja konsertbiljetter och merchandise direkt i Spotify? När kommer
de första spelen? När kommer träningsapparna och matapparna och
video-apparna och alla de andra apparna? Det kan bli riktigt spännande
framöver.

För rättighetsägare är den här utvecklingen mycket positiv. Alla
former av aktiviteter som ökar användandet av musik på Spotify leder
till ökade intäkter. Det här var ett viktigt steg, inte bara för
Spotify, utan även för alla som jobbar med musik. Nu hoppas vi bara
att utvecklingen får tillåtas explodera på den "nya" plattformen, så
vi inte hamnar i en situation där endast stora aktörer har möjlighet
att lansera appar. De mesta intressanta apparna tror jag vi kommer att
se från de tusentals kreativa musik/tekniknördar runt om i världen
som sitter med lysande idéer på helt nya sätt att uppleva musik
på.

Daniel Johansson

Länk till video från presskonferensen:

http://www.billboard.biz/bbbiz/industry/record-labels/watch-spotify-s-new-direction-press-conference-1005581352.story