Musikhjälpen, ursprungligen en holländsk idé, sändes första gången 2008 och går ut på att man skänker en summa pengar, i år 50 kronor, för att få sin önskelåt spelad i radio. Parallellt pågår auktioner. I dagarna auktioneras exempelvis den förre ministern Leif Pagrotskys skägg ut på Tradera. På tisdagen låg högst bud på 1425 kroror. 2010, då från Malmö, samlades över tolv miljoner in.
"Musikhjälpen" leds i år av Jason "Timbuktu" Diakité, Kodjo Akolor och Gina "Ana Gina" Dirawi och pågår 12-18 december på Gustaf Adolfs Torg i Göteborg.
Ett av årets inslag är att fans av bandet får chansen att medverka på en av Hoffmeastros nya låtar.
– Vi har alltid haft en tight kontakt med våra fans och nu fick vi chansen att engagera dem samtidigt som vi stödjer en viktig sak, nämligen alla flickors rätt till utbildning. Dessutom tycker vi att det var en annorlunda, kul grej och att det kan bli intressant musikaliskt när vi låter fansen bidra, säger bandet i ett pressmeddelande.
När låten är klar kommer den att säljas digitalt och alla intäkter går direkt till Musikhjälpen.
– Vi är otroligt glada och stolta över att få Musikhjälpen till Göteborg i år igen. Detta är ju ett program som skapar ett enormt engagemang hos vår publik och vi hoppas förstås att vi ska kunna slå insamlingsrekordet från Malmö förra året, säger Sveriges Radios chef i Göteborg Ylva M Andersson.
-Vi kommer att bjuda publiken på känslor, Sveriges artistelit och en tankeställare om hur det ser ut ute i världen, säger projektledarna Maria Boklund, SVT, och David Gustafsson, Sveriges Radio.
Musikhjälpen arrangeras av Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen i samarbete. De insamlade pengarna går till Radiohjälpen som i sin tur fördelar dessa till olika hjälporganisationer.
Lars Nylin