Huvudpersoner i Scandinavian Label Group (SLG) är producenterna och låtskrivarna Anders Bagge och Robert Wåtz i samarbete med en branschveteran från skivbolagssidan, Sanji Tandan. Trion backas upp av Fredrik Englund och Stefan Halldén båda med lång erfarenhet från finans och att driva företag.
SLG kommer att fungera som ett paraplybolag, med dels utgivning på en SLG-etikett, dels från ett antal associerade bolag. Redan vid starten finns ett samarbete med etiketterna Boom respektive Solidaritet Records. I dagarna sluter SLG avtal med en PR-firma som kommer att ansvara för kontakterna utanför artist- och producentfälten.
SLG, med bolaget Mama som moderbolag, har sin upprinnelse i projektet Supermarkets som startades av Bagge och Wåtz under 2011. Efter att ha upplevt branschprocessen som trögare än de på förhand trott inledde Supermarkets ett samarbete med Sanji Tandan. När täckelset inom kort faller för SLG har de redan tre artistavtal skrivna, ett av dem med just Supermarkets.
”Det har gått chockerande snabbt. Vi började prata om detta på allvar i februari. Nu är vi strax igång. Lika snabba ska processerna vara i allt det som SLG gör”, säger Sanji Tandan, den förre Warner Music-VD:n som i dag utöver SLG är ansvarig för managementbolaget Twenty First Artists Sverigekontor. Tandan är därtill majoritetsägare av musikförlaget Scandinavian Songs.
”Jag håller helt med Sanji om att det ska gå snabbt när SLG jobbar. Men det har inte alls gått snabbt att starta bolaget. Det har tagit nästan 25 år! Så länge har jag känt ”Robban” (Wåtz) och nästan lika länge sedan är det jag skickade min första demo, till just Sanji, en bra människa med gedigen bakgrund. Det var hög tid att vi fick ihop något tillsammans”, replikerar Anders Bagge. Bagge är sedan 1990-talet en av landets ledande låtskrivare, med artister som Madonna, Jennifer Lopez och Janet Jackson bland sina meriter. I dag driver han även artistskolan Dreamhill Academy. Bagge blev bekant i vidare kretsar när han 2008 blev medlem i Idol-juryn hos TV4.
VD för SLG blir Robert Wåtz, ledande låtskrivare, producent och discjockey sedan mer än 20 år. På 1990-talet inledde han karriären med att skapa tidlösa svenska klubbhits i duon Rob’n’Raz .
Robert Wåtz säger entusiastiskt:
”Det finns sjuka möjligheter i detta. Det är en ära att äntligen få jobba ihop med Anders. Tänk på allt han skapat, från att vara med att hitta Robyn till produktionerna åt Madonna, Idol och nu Dreamhill. Jag har likaså en galen respekt för allt Sanji genomfört från att vi jobbade ihop på Warner på 90-talet. Huvuduppgiften för oss tre blir att hitta kreativa nyckelpersoner. De kommer sedan själva att driva sina lådor med backup från oss.”
Först ut är etiketterna Solidaritet Records, som drivs av Jonas Lichte, respektive Boom, i regi av DJ Benji. Initialt dominerar pop och klubbmusik SLG:s utgivning. ”Dansmusiken kommer uppenbarligen alltid tillbaka”, säger Bagge.
Fredrik Englund kommenterar:
”Nu finns det åter en marknad för musik affärer, det finns ett fönster av möjligheter. Det handlar lite om att göra om, göra rätt, utan ryggsäckar som beskriver hur det ”måste” gå till. Det är också lite av payback time, att få chansen att bjuda tillbaka lite till artisterna och producenterna.”
”Bortsett från att vi givetvis ser affärsmöjligheter i detta är det också så jordnära som att detta är det roligaste vi stött på. Vi är båda mycket musikintresserade lekmän, och de inblandade täcker i princip hela bredden och djupet av musikbranschen”, fortsätter Stefan Halldén.
Samtliga i trion Bagge, Tandan och Wåtz är majoritetsägare i andra musikbolag. Men de understryker att de inte är inblandade i några andra skivbolag – i ordets nutida bemärkelse.
Anders Bagge inflikar: ”Jag har på senare år fått flera erbjudanden att gå in i skivbolag. I något fall ha det även stått i media om det. Problemet har varit att när bolagen satts igång har jag snabbt insett att det saknats tillräckligt av struktur och backning. Med det här gänget finns den strukturen. Dessutom har det visat sig att det verkligen inte är några grå slipsnissar. Jag har sällan haft så kul möten som med det här gänget.”
SLG är i nuläget baserade i ett av Hötorgshusen i Stockholm, men letar egna lokaler. Verksamheten kommer, utöver en marknadschef, att drivas utan annan fast personal. Allt för att kunna arbeta snabbt och intuitivt med utgångspunkt i snabb och vaken a&r och produktion, grundidén bakom Scandinavian Label Group.
Lars Nylin