I år arrangerades Trigger för fjärde året i BoomTowns regi. Trots ett mycket ambitiöst program har eventet tidigare inte lockat lika många svenska besökare som det förtjänat – samtidigt som det internationella intresset har varit stort. Efter årets mycket lyckade upplaga lär dock även intresset inom den svenska branschen öka. Enligt många var detta nämligen den kanske bästa internationella musikbranschkonferens som någonsin genomförts.
De många spännande framtidsvisioner och intressanta tillbakablickar som förmedlades i de två dagarnas engagerande upplägg inne på Galaxen.
– Trigger är verkligen suveränt! konstaterade den amerikanska branschmannen Richard Gotthrer (grundare av det första stora digitala distributionsnätet The Orchard, grundare av skivbolaget Sire, producent av Blondie, The Ravonettes m. fl samt låtskrivare till bl.a I Want Candy och Hang On Sloppy).
– På andra musikbranschmässor och konferenser brukar folk mest sitta på scenen och göra reklam för sina egna projekt. Det är ju värdelöst! Här diskuterar och interagerar deltagarna istället verkligen med varandra. No bullshit!
Richard Gotthrer seminarium A Brief Walk Through Time, som han ledde tillsammans med Seymour Stein, blev en både sanslöst rolig och lärorik resa genom musikhistorien. Efter att ha inlett musiken med en ny inspelning med gävlebandet The Deer Tracks (!) togs åhörarna sedan med på tidsresa från 50-talets rock'n'roll och doo-wop fram till legendarernas samarbeten med artister och band som Ramones, Richard Hell, Talking Heads, Madonna, Depeche Mode, The Smiths, Echo & The Bunnymen, Focus, Blondie, Ice-T, Seal och många fler.
Branschkollegor som Mo Ostin (Warner Music), Chris Blackwell (Island), Daniel Miller (Mute) och Geoff Travis (Rough Travis) hyllades för sina insatser för musiken och musikbranschen. Den person vars betydelse Stein var mest mån om att betona var dock den svenske Sonet/Gazell-mannen Dag Häggqvist (IFPI-ordförande 1997-2007).
– Dags fantastiska kunskaper och betydelse för den europeiska independentscenen kan inte överdrivas! menade Seymour Stein.
Men det gavs också kritik till andra delar och aspekter av musikbranschen.
– De traditionella skivbolagen hade aldrig en relation med fansen, utan bara med återförsäljarna… Idag ska man naturligtvis göra precis tvärtom!
Förutom MI:s keynote med Seymour Stein leddes flera seminarium av Oisin Lunny från engelska OpenMarket, som gjorde det hela på ett utmärkt och oerhört initierat sätt. I panelen på ämnet Global Branding medverkade bl.a den framgångsrike amerikanske entreprenören Eric Scheinkop (CEO, Music Dealers) som utifrån sina erfarenheter och stora kunskaper i ämnet branding och synchronisation även hade ett eget föredrag på programmet. I fredagseftermiddagens panel med inriktning på Brasilien och Indien delades såväl Stein och Scheinkop som Robert Singerman (Director, North America @ Brasil Music Exchange).
New Technology var ett ämne som återkom flera gånger under de två dagarna. I panelen återfanns bl.a Drew Young från amerikanska Lionsgate, John Hilgers från Idols + Icons Management och Anina Net, som i Triggers avslutande Closure keynote gjorde en hisnande introduktion till hur hon använder sig av ny teknik i sitt arbete inom den kinesiska modeindustrin.
Som helhet var Trigger 2012 en unik upplevelse ifråga om intryck och lärdomar. Nästa år är det femårsjubileum och då kanske fler svenska musikbranschrepresentanter finns på plats? De tre majorbolagschefer och de indiemänniskor som i år satt bänkade var hur som helst en bra början.
Tack för i år, BoomTown! Tack Taigger! Tack Borlänge!
Claes Olson
OBS! Nästa vecka återvänder MI till Trigger 2012 med ett större bildreportage signerat fotografen Daniel Fredriksson.