Nielsen har släppt en rapport där man jämför de olika exponeringsytorna kring musik på den amerikanska marknaden. Enligt undersöknigen är det fortfarande radio som dominerar när det gäller upptäckten av ny musik. I den analys som görs i rapporten menar man också att nästa steg i processen oftast är att gå till YouTube och lyssna på låten man hört på radio (på den amerikanska marknaden alltså). Och den främsta orsaken till att man köper musik är enligt undersökningen rekommendationer från vänner. Mer om rapporten finns att läsa på http://www.nielsen.com/us/en/insights/press-room/2012/music-discovery-still-dominated-by-radio–says-nielsen-music-360.html
MTV satsar stort på den nya tjänsten Artists.MTV som ska bli en enorm gemensam plattform för all möjlig information kring artister och musik. Tanken bakom tjänsten är att man ska samla in all information som finns spridd därute kring artister och musiker och länka samman det på ett mycket mer användarvänligt sätt än tidigare. Samtidigt kan artister själva styra innehållet som visas, från den 6 september kan man anmäla sig och vidimera att man är, eller representerar, en artist. När man idag tittar på artistsidor som inte är registrerade, står det längst nere på sidan "Are You xxxxx (artistens namn)? Claim this page." med möjligheten att begära en beta invite för tjänsten. Målet verkar vara mycket stort med tjänsten, man hoppas att användare ska gå till Artists.MTV istället för att använda YouTube eller Facebook eller Twitter eller artistens egen hemsida, kanske t.o.m. Google. Vi får se.
Enligt Strategy Analytics kommer streamingtjänster att bli det stora utropstecknet under 2012, både i USA och globalt. När året räknas samman förutspår man att streaming kommer att ha gått om downloads och generera motsvarande över 2 miljarder kronor i intäkter. Totalt menar man också att digitala intäkter kommer att gå om de fysiska under 2012 i USA. Samtidigt tror man att det kommer att dröja till år 2015 innan samma skifte sker i ett globalt perspektiv, men tillväxten är stor för streaming globalt. En 40-procentig intäktsökning förutspås jämfört med 2011. Nog är det lite härligt att Sverige redan är där. Visst Kina och USA, ni får gärna vinna medaljligan i OS, men Sverige och några IT-entreprenörer fixade musiksvängen snabbare än er. 🙂
Rdio har ingått avtal med TuneCore och CD Baby, vilket innebär att tjänsten nu har över 18 miljoner låtar tillgängliga. Tidigare i sommar lanserades tjänsten i Sverige och förutom här finns den än så länge tillgänglig i USA, Kanada, Brasilien, Tyskland, Australien, Nya Zeeland, Spanien, Portugal, Danmark, Storbritannien, Frankrike och Finland.
Den tyska streamingtjänsten Simfy fortsätter sin expansion, nu senast på den sydafrikanska marknaden. Premiumtjänsten kommer att kosta motsvarande ca 50 kronor, på en marknad där digitala musiktjänster ännu är rätt ovanliga. Simfy finns sedan tidigare i Tyskland, Österrike, Schweiz, och Belgien.
uTorrent, en av de största BitTorrent-klienterna, som också drivs och utvecklas av BitTorrent Inc., meddelade nyligen att man kommer att införa annonsering i applikationen. Över 125 miljoner människor använder klienten för att ladda ned filer och med den användarbasen kan man tänka sig att det finns en del reklampengar att tjäna. Reaktionerna från användarna har dock varit starkt negativa, vilket inneburit att BitTorrent Inc. i tisdags gick ut och uppdaterade nyheten med att man kommer att införa möjligheten för användarna att stänga av reklamfunktionen. Vilket i ärlighetens namn innebär att man lika gärna kan strunta i den.
Den nya indiska downloadtjänsten Flyte rapporterar att man har sålt 600 000 downloads under det första halvåret. Två miljoner låtar finns tillgängliga på tjänsten. Med tanke på hur enorm den indiska marknaden är kan man tro att det bör finnas en hel del potential för tjänsten. Sameer Nigam, Vice President of Digital Business på Flipkart, som står bakom Flyte, säger: "We are actively working on expanding our catalogue and adding newer features to make the purchase process smoother and easier. We are also working extensively with record labels to expand the catalogue and have recently added entire catalogue from Magnasound besides labels such as EMI, Warner and Yash Raj Music.”
Som man kanske hade kunnat gissa har inte Deezers närmast omöjliga expansionsplan för 2012 riktigt lyckats. Nu meddelas i alla fall att man har lanserat tjänsten i Thailand, Singapore och Malaysia.
Google har släppt den nya tjänsten "Studio Mode" som innebär att artister kan spela live över nätet till en publik genom Google Plus. Vid releasen sades bl.a: "Since we launched Google+ a little over a year ago, we’ve seen a thriving community of musicians connect with fans in really cool ways. In particular: singer/songwriters like +Daria Musk bands like +Suite 709 and many others are using Hangouts On Air to perform live for global audiences, and jam with fans face-to-face. We wanted to make these live hangout concerts sound more like the stage, so today we’re rolling out Studio Mode. As a musician, all you need to do is start your Hangout On Air, click settings, and switch from Voice to Studio Mode. Studio Mode optimizes your individual audio for music instead of conversation, and no else needs to change a thing."
Gotyes Somebody That I Used To Know blev under 2012 ett riktigt fenomen på YouTube med covern från Walk Off The Earth där hela bandet spelade på en och samma gitarr. Nätet exploderade med covers på covern, och såväl covers på covers av covern som covers på covers på covers av covern finns att se. Nu har Gotye själv gjort en cover på covers av covern, eller hur man nu ska se det, en YouTube-video han kallar Somebodies: A YouTube Orchestra. Verket är helt enkelt en mix av mängder av de cover-videos som publicerats med hans låt. Videon finns att se på http://www.youtube.com/watch?v=opg4VGvyi3M.
Den högsta domstolen i Tyskland har avkunnat dom i fallet mellan skivbolaget Naidoo Records och Deutsche Telecom som gällde tillämpningen av IPRED i landet. Domstolen beslutade att internetoperatören måste lämna ut personinformationen bakom den IP-adress som identifierats med att göra ett intrång i Naidoos rättigheter, även fastän det var en s.k. dynamisk adress, d.v.s en adress som förändras för varje gång personen kopplar upp sig. Eftersom beslutat fattats av tyska HD kan man dra slutsatsen att beslutet kommer att innebära att internetoperatörer generellt i Tyskland nu måste lämna ut personuppgifter för abonnenter som identifierats göra intrång mot rättighetshavare.
Daniel Johansson