6 september 2012

Triumftåget fortsätter för First Aid Kit

Den applåderade hyllningen av Paul Simon vid Polar Music Prize nyligen var bara ännu en pusselbit i det smygande triumftåg som svenska First Aid Kit genomför. MI har pratat med duons svenska pr-ansvarige Liza Berthelsen om vad som hänt och vad som sker härnäst.

När First Aid Kit i januari släppte albumet The Lion's Roar [Wichita/Border, förlag Warner Chappell] var systrarna Klara och Johanna Söderberg fortfarande en angelägenhet främst för de som följer den alternativa folkpopscenen. Men under året har duon som EP-debuterade 2008 gått till att bli ett ledande svenskt popnamn, understruket av en listetta med nämnda The Lion's Roar, intensiv P3/P4-spelning och faktumet att de blev inbjudna att hylla Paul Simon vid Polar Music Prize – trots att de redan förra året var med och hyllade Patti Smith.

Även internationellt upptäcks nu duons skira folkpop av allt bredare kretsar. I sin genre var de redan respekterade, och har gjort samarbeten med exempelvis Conor Oberst och Jack White. Under året har detta följts av topp 20-placeringar för albumet i hela Norden, liksom exempelvis plats 35 i Storbritannien respektive 65 i USA. Totalt har albumet i dagsläget sålt 150 000 exemplar.

I dagarna släpper First Aid Kit en exklusiv samling sessionlåtar på iTunes, inspelade i juli i New York. Det följs sedan av en turné som utöver fyra svenska spelningar inkluderar prestigedatum över hela Europa inklusive Tyskland och England. I England möttes albumet rakt genom av strålande recensioner.

I Sverige har Liza Berthelsen på distribuerande Border skött PR-jobbet. MI ställde några frågor till Liza om hur det gått till när den mjuka lavinen börjat röra på sig:

Minns du vad du först tyckte?

– Jag såg dem första gången då de körade med Dylan LeBlanc på Södra Teatern. Deras röster gifte sig verkligen med hans. När jag första gången hörde låten The Lion´s Roar reste sig håren på armarna. Wow! tänkte jag och ”tjejlyssnade” på den säkert nio gånger innan jag gick till låt nummer två som var lika bra. Sen la jag mig på sängen och lyssnade igenom hela plattan och insåg att det här kommer gå bra…

Hur har marknadsupplägget sett ut i Sverige?

– Vi började med medielanseringen redan i början av september förra året då jag mejlade ut en pressrelease som jag fick enormt gensvar på. Då tipsade mig någon om deras framträdande för Patti Smith på Polar Music Prize 2011. Jag letade snabbt fram länken på Youtube och grät som Lille Skutt i Bamse då jag såg klippet och insåg att ”det här måste ju fler än jag röras av!”. Jag skickade genast ut klippet till all media och sen dess har telefonen gått varm.

Har du varit med om en liknande reaktion?

– Jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande och då har jag ändå jobbat i branschen sen 1990, bland annat på MNW när det bolaget hade många framgångar. Väldigt roligt också att Sveriges Radio redan från början älskade den nya plattan. First Aid Kit har varit spellistade på P3 och P4 sen oktober-november förra året! Vad gäller marknadsupplägget samarbetar vi med skivaffärer, nätbutiker, rack, det har också gjorts några Spotify-aktiviteter.

Vad säger du om tjejernas roll i det hela?

– Det är viktigt att komma ihåg att den enorma framgången framförallt handlar om bandets enorma talang, hårda arbete och oerhörda charm. Vi är dock väldigt stolta, hedrade och lyckliga över att vara en liten, liten kugge i deras framgångar.

Vad väntar härnäst ur svenskt perspektiv, är de försvunna från svensk mark nu för ett tag?

– Nej, inte helt och hållet. Förutom turnéspelningarna spelar de på den stora invigningen av Friends Arena i Solna.


Lars Nylin