29 april 2025

Valsinger: MMF Awards visar värdet av gruppinsatsen

Musikbranschgalan MMF Awards utvecklas åt rätt håll, tycker MI:s Christel Valsinger som ser årets nomineringslista som en intressant ögonblicksbild av hur musikbranschen fungerar idag.

När MMF Awards sjösattes förra året för att lyfta fram talangerna bakom kulisserna till svensk musikbransch, hamnade bristen på kvinnliga nominerade i fokus – och det med rätta. Att arrangerande MMF tog till sig av kritiken stod dock snabbt klart och i år har kategorier snickrats om för att öppna för en större bredd av prestationer. Uppmaningen till branschaktörerna själva att nominera mer inkluderande har kanske också haft effekt. De personinriktade kategorierna ser i år ut att vara jämställda.

Till nomineringslistan i år har också motiveringstexter inkluderats och för den som är nyfiken på hur svensk musikbransch fungerar är det bra läsning. Särskilt i ”Årets kampanj” och nytillkomna ”Årets Crescendo” blir det tydligt hur mycket av en gruppinsats en framgång idag faktiskt är.

I den senare kategorin har personerna bakom triumfer för Hazlett, Dina Ögon, Boko Yout och Maja Francis nominerats. I fallet Francis är sex personer från fyra olika bolag nominerade. Det handlar bl a om A&R, synk, PR och livebokning. Och för Dina Ögon betonas hur ”den sammanlagda kraften runt streaming, fysisk försäljning, turnéer och radio-spelningar visat sig oslagbar”.

Att lyckade lanseringar är resultatet av bra teamwork är kanske självklart för de som jobbar på musikbranschens insida, men för alla oss andra är det klargörande att få inblick i hur arbetet faktiskt kan se ut och vilka som varit inblandade.

En annan favoritkategori är nya ”Årets medarbetare ”-  där fokus inte är på en specifik prestation utan på värdet i det fortlöpande och kvalitativa.

Märkvärdigt är månne att det i kategorin ”Årets förlag” är samma förlag som förra året som nominerats, dvs majorbolagen,  dock med sällskap av The Very Good, sedan antalet nominerade i år utökats till fyra.

Är andelen spännande uppstickare på förlagssidan så få? Eller är det helt enkelt den förkrossande marknadsdominansen för majorförlagen som talar? Ett förlag kan såklart vara både dominant och i kreativ framkant – det senare är väl snarast nödvändigt för det förra – men här blir utvecklingen framåt intressant.

Christel Valsinger

 

 

Etiketter: #Valsinger, #MMF Awards