Antalet betalande prenumeranter ökade mer än förväntat under det första kvartalet 2025, samtidigt som antalet gratisanvändare minskade, och resultatet blev sämre än förutspått.
Under tisdagen släppte Spotify kvartalsrapporten för det första kvartalet 2025, det vill säga januari–mars. Antalet betalande prenumeranter ökade med 5 miljoner, till 268 miljoner, en ökning som var klart större än förväntat.
Antalet gratisanvändare minskade dock, vilket är första gången, något som skulle kunna tolkas som att tillväxten av betalande användare i huvudsak handlat om konverteringar från befintliga gratiskunder.
Totalt hade Spotify 678 miljoner månatliga aktiva användare, en ökning med 10 procent jämfört med samma kvartal förra året, och en ökning med 3 miljoner jämfört med Q4 2024. Det är en lägre tillväxt än vad man har haft tidigare.
Intäkterna ökade med 15% jämfört med samma kvartal 2024, och landade på 4,2 miljarder euro. Samtidigt blev inte resultatet lika bra som förväntat, man gjorde ett rörelseresultat på 509 miljoner euro, och skriver:
”Rörelseresultatet på 509 miljoner euro var lägre än prognosen, då en stark bruttovinst och lägre personalkostnader samt marknadsföringskostnader mer än motverkades av 76 miljoner euro i sociala avgifter. De sociala avgifterna var 58 miljoner euro högre än beräknat på grund av aktiekursens uppgång under kvartalet. Som en påminnelse tar vi inte hänsyn till aktiekursrörelser i våra prognoser eftersom de ligger utanför vår kontroll.”
Daniel Ek, medgrundare och VD på Spotify, kommenterar kvartalsrapporten:
– Den underliggande datan är just nu mycket positiv. Engagemanget är fortsatt högt, användarna stannar kvar och tack vare vår freemium-modell har människor en större flexibilitet att fortsätta som Spotify-användare även när omvärlden känns mer osäker. På kort sikt kan det vara lite brus men vi känner oss trygga med vår långsiktiga utveckling och den riktning vi har tagit känns tydligare än någonsin.
I förhandeln inför den amerikanska börsens öppning under tisdagen, faller Spotifys aktie med ca 7-8%.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se