Ur veckans nyhetsskörd: Spotify fördelade över 10 miljarder dollar 2024. Nintendo lanserar streamingtjänst. Universal och Spotify i nytt flerårigt licensavtal som kan påverka hela branschen. 10 000 AI-låtar laddas upp varje dag till Deezer.
—-
Spotify meddelar idag att de nått en ny milstolpe i sina utbetalningar. Under 2024 betalade streamingtjänsten ut 10 miljarder dollar till musikbranschens rättighetshavare, och har sedan start nu betalat ut 60 miljarder dollar.
David Kaefer, VP för Music Business på Spotify, jämför med år 2014, då de totala intäkterna från inspelad musik i alla format till branschen var 13 miljarder, varav Spotify stod för 1 miljard dollar, alltså en tiofaldig ökning sedan dess.
Kaefer säger också i sitt blogginlägg att det finns över 500 miljoner betalande användare på alla streamingtjänster, och han tycker att tjänsterna tillsammans med branschen ska enas kring det gemensamma målet att nå 1 miljard betalande användare under de kommande åren.
—–
Universal Music Group har ingått ett nytt licensavtal med Spotify, som inkluderar alla olika labels man äger samt förlagsdelen, Universal Music Publishing Group. Det som har uppmärksammats mest är att Spotify skriver ett direktavtal med förlagsdelen. I ett pressmeddelande skriver man:
”Det nya avtalet upprättar även en direktlicens mellan Spotify och Universal Music Publishing Group för Spotifys nuvarande produktportfölj i USA och flera andra länder, vilket stärker ett ömsesidigt fördelaktigt förhållande för låtskrivare på plattformen.”
Exakt vilka länder som ingår i detta direktavtal med förlagsdelen framgår inte, förutom USA, men som Music Business Worldwide skriver bör detta innebära att Universal med det nya avtalet får ett annat upplägg kring det bundlade abonnemanget i USA.
Sedan våren 2024 erbjuder Spotify abonnemang i USA som inkluderar både ljudböcker och musik, med resultatet att man betalar mindre mekanisk ersättning till MLC (Mechanical Licensing Initiative). Spotify säger själva angående det nya avtalet med Universal:
”Spotify behåller sin bundle, men med detta direktavtal har det utvecklats för att omfatta bredare rättigheter, inklusive en annan ekonomisk behandling för musik- och icke-musikinnehåll.”
Exakt vad det här får för effekt för andra rättighetshavare återstår att se, men det är rimligt att anta att även övriga kommer vilja ha liknande villkor.
Lucian Grainge, styrelseordförande och vd för UMG, kommenterar den nya överenskommelsen:
– När vi först presenterade vår vision för nästa steg i utvecklingen av musiktjänster för flera månader sedan – Streaming 2.0 – var det precis den här typen av partnerskap vi föreställde oss. Detta avtal fördjupar och breddar samarbetet med Spotify för både våra skivbolag och musikförlag, och främjar artistcentrerade principer för att öka intäkterna för artister och låtskrivare, samtidigt som det förbättrar produktutbudet för konsumenter.
—–
Spotifys vd Daniel Ek placerar sig på plats 4 på Billboards senaste lista över de 100 personerna med mest makt i musikbranschen, Billboard Power 100. Noterbart är att inte en enda kvinna finns med bland topp 10.
1. Michael Rapino – Live Nation
2. Lucian Grainge – Universal Music Group
3. Rob Stringer – Sony Music Group
4. Daniel Ek – Spotify
5. Irving och Jeffrey Azoff – The Azoff Company
6. Robert Kyncl – Warner Music Group
7. Oliver Schusser – Apple Music
8. Lyor Cohen – YouTube
9. Jay Marciano – AEG
10. Jon Platt – Sony Music Publishing
—–
TikTok finns fortfarande inte tillgängligt för nedladdning i USA på Apples App Store och Googles motsvarighet Google Play. Amerikanska användare som redan har appen installerad kan använda den, men appen uppdateras inte och nya användare kan inte ladda ned den.
Även om varken Apple eller Google har gått ut med något officiellt meddelande kring det, finns det osäkerheter kring om Donald Trump verkligen har den juridiska rätten att förlänga deadlinen för försäljningen av TikTok, så som han gjorde förra veckan.
Den nya lagstiftningen trädde i kraft söndagen den 19 januari, och Trump meddelade om förlängningen på måndagen den 20 januari, vilket gör att en del hävdar att den nya presidenten helt enkelt inte kan ge TikTok dispens.
Att Apple och Google inte har appen tillgänglig ska därför kanske ses som en försiktighetsåtgärd, eftersom det råder oklarheter kring vad som egentligen gäller.
Samtidigt sade Bill Ford, som sitter i styrelsen för ByteDance, under World Economic Forum i Davos förra veckan, att ByteDance redan är igång med förhandlingar kring uppköp. Han sade ingenting om vilket eller vilka företag som skulle vara involverade, men de flesta tar det som ett tecken på att ByteDance kommer att acceptera den amerikanska lagstiftningen, och sälja delar av, eller hela, den amerikanska grenen av TikTok.
—–
Sedan lanseringen av de nya plattformarna för generativ AI och musik för lite över ett år sedan, har många misstänkt att stora mängder AI-musik nu laddas upp till streamingtjänsterna.
Exakt hur mycket har dock inte varit känt, men nu går Deezer ut och säger att i genomsnitt laddas det upp ca 10 000 AI-låtar varje dag till tjänsten, vilket innebär att ungefär en tiondel av allt som publiceras är AI-genererat. Uttryckt på ett annat sätt, 3,65 miljoner spår under ett år.
Det är relativt säkert att säga att övriga DSP-er som till exempel Spotify, Apple Music och Amazon Music bör ligga på ungefär liknande nivå, eftersom musiken vanligtvis distribueras till alla plattformar samtidigt.
Deezer använder sig av AI för att identifiera AI, och har sökt två patent för den teknik man utvecklat. Deezer plockar inte bort AI-musiken, och utesluter den inte heller ur royaltypotterna, utan har tidigare sagt att man siktar på att tagga upp allt AI-material och säger också att all AI-musik är exkluderad från algoritmiskt urval.
—–
Nintendo har lanserat en egen streamingtjänst för musik, som heter Nintendo Music. Innehållet på tjänsten är helt och hållet sådan musik som används, och har använts, i spel. Man har också introducerat en funktion där man kan förlänga ett soundtrack från ett spel upp till 60 minuter, ungefär som det kan göra i ett spel.
Appen går att ladda ned till både iPhone och Android, men kräver ett aktivt Nintendo Switch Online-abonnemang. Nintendo lanserade tjänsten först lite som ett experiment, men 1 miljon gamers började snabbt använda tjänsten, och nu lägger man successivt till allt mer musik från Nintendos hela historia.
—–
Bruno Mars blev den första artisten att nå över 150 miljoner månatliga lyssnare på Spotify. Det betyder att under den specifika månadsperioden lyssnade närmare 25% av alla Spotifys användare på Bruno Mars minst en gång.
En av anledningarna är Die With A Smile, tillsammans med Lady Gaga, som för en tid sedan blev den låt som snabbast har nått 1 miljard strömmar. Låten har för närvarande 1,67 miljarder i streamcount.
—–
Distributören Ditto Music avslöjar att man nu har 2 miljoner registrerade artister. Med tanke på att det finns till exempel 11 miljoner artistprofiler på Spotify, utgör Dittos användare alltså en ganska stor andel.
Ditto grundades i Storbritannien för 20 år sedan av bröderna Lee och Matt Parsons, och fortsätter att vara helt och hållet independent utan externa ägare. Många andra indie-distributörer har endera blivit uppköpta av större bolag, eller tagit in andra ägare, men Parsons vill behålla full kontroll över bolaget.
—–
Enligt en analys från Arc Analysis, växer Spotify snabbt i Indien, samtidigt som de lokala streamingtjänsterna tappar användare. Enligt Kunal Talgeri, som genomfört analysen, hade Spotify 57 miljoner aktiva användare i december 2024, en ökning med 16 miljoner jämfört med för 2 år sedan.
Under samma tidsperiod ska Gaana ha tappat 24 miljoner användare, efter att man helt tagit bort den reklamfinansierade modellen och nu enbart kör premium. Gaana hade bara 7 miljoner betalande användare i december 2024.
Wynk, en annan konkurrent till Spotify, tappade 3 miljoner användare under samma period, och hade i december månad ungefär lika många som Spotify, 58 miljoner användare.
YouTube Music har enligt denna analys 36 miljoner användare i landet, medan JioSaavn har 35 miljoner.
Konsumtionen på Spotify har också förändrats mycket i Indien, tidigare strömmade de indiska användarna mest utländsk musik, till 70 procent. Det har nu vänts åt andra hållet, så att utländsk musik nu står för 30 procent av den totala konsumtionen.
—–
Svenska Marshall Group AB (tidigare Zound Industries) får en ny majoritetsägare när kinesiska HongShan Capital Group (HSG) går in i bolaget. Telia, Altor och Zenith tillhör de som avyttrar mest aktier till den nya ägaren. Marshall-familjen kommer fortsatt ha ca 20% i bolaget.
Affären värderar Marshall Group till motsvarande 12,6 miljarder kronor (1,1 milj. euro). Marshall Group hade under år 2023 en omsättning på 3,35 miljarder kronor och gjorde en vinst på 624 miljoner.
—–
Enligt Digital Music News rapporterar flera amerikanska musikförlag att intäkterna från Spotify minskade rejält under oktober 2024, med så mycket som 30-40%. Specifikt gäller det de mekaniska intäkterna, som betalades ut här i januari 2025, och det är bara från Spotify som förlagen sett nedgången.
Enligt Spotify handlar det om naturliga fluktuationer, man säger i ett uttalande: “Monthly mechanical payments are estimates and subject to fluctuations based on payments and accruals to PROs, among other things. While we saw an increase in September, the October payouts returned to the level of previous months. The final payments are subject to accounting with the Annual Report Of Usage.”
—–
Lästips: Apple talks music fraud: ‘On Apple Music less than 1% of streams are manipulated’
Apple Music har inte varit lika öppna med att dela med sig information kring streamingbedrägerier på plattformen som en del andra, men i samband Music Ally Connect förra veckan avslöjade Bryce McLaughlin, som är Global Head of Music Partnerships and Business Programmes, en del.
Även om manipulerade strömmar ligger relativt lågt, man bedömer att det är under 1%, har Apple Music avslöjat vissa distributörer och labels som försöker utnyttja systemet. Han berättade bland annat om en label där 98% av alla strömmar som genererades var artificiella.
Han avslöjade också att även Apple Music skickar ”böter” till distributörer som inte aktivt hanterar bedrägerier, precis som Spotify, och berättade vad som hände när man började med det: “Within the first six months of introducing the new program, manipulated streams dropped by 30%, and we saw another 20% reduction within the first three months following a subsequent update.”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se