22 januari 2025

Sacem börjar med user-centric

Som det första upphovsrättssällskapet någonsin går franska Sacem över till en user-centric-modell, för intäkterna från Deezer. Modellen liknar den som används även för inspelningar.

Redan hösten 2023, när Deezer avslöjade att man tillsammans med Universal Music Group utvecklat den så kallade artist centric-modellen, signalerade det franska upphovsrättssällskapet Sacem att man tillsammans med Deezer skulle försöka introducera modellen även på verksidan (till låtskrivare och förlag).

Nu meddelar SACEM att man går över till denna modell, specifikt när det gäller insamling och fördelning av intäkter från Deezer. Man kallar det Artist Centric Payment System (ACPS) for Publishing Rights.

Förutom en ”cappad” user-centric utesluter man all icke-musik från royaltypotterna, som till exempel brus, naturljud och annat.

På samma sätt som på mastersidan kommer man också ge dubbelt så mycket betalt till verk relaterade till artister som har över 1 000 strömmar i månaden, av minst 500 unika användare. (Grundtröskeln är alltså på artistnivå, och inte på verksnivå).

Strömmar som genererats organiskt, istället för genom algoritmiska spellistor, kommer också vara värda dubbelt så mycket.

Den modell för user-centric man använder innebär att alla användares konsumtion konverteras till samma antal strömmar i månaden (på mastersidan har det varit 1 000 strömmar).

Det innebär att en användare som genererar 50 strömmar under en månad har lika mycket inverkan på fördelningen av royaltypotten som en användare som genererar 500 strömmar, eller en användare som genererar 2 000 strömmar, allas ”bidrag” är 1 000 strömmar oberoende av faktisk lyssning.

Under den vanliga pro rata-modellen får istället högkonsumenter en mycket stor påverkan på hur royalties fördelas, en användare som genererar 2 000 strömmar under en månad har som jämförelse 40 gånger så mycket påverkan jämfört med en användare som bara genererar 50 strömmar.

Cécile Rap-Veber, vd på Sacem, säger:

– På Sacem har vi alltid omfamnat innovation för att maximera värdet av våra medlemmars verk och säkerställa en rättvis fördelning av rättigheter. Sedan streamingens intåg har det uppstått många debatter om en mer rättvis fördelning av intäkter. ACPS, som utvecklades i Frankrike tillsammans med Deezer, går i denna riktning genom att belöna riktig musik, utesluta brus och bättre beakta mångfalden av estetik och genrer som lyssnas på via plattformen.

Alexis Lanternier, vd på Deezer, kommenterar också den nya modellen:

– Vi är glada över att samarbeta med Sacem för att introducera världens första uppdatering av ersättningsmodellen för förlagsrättigheter i streamingeran. Vår modell säkerställer att en större andel av vad prenumeranter betalar går till artisterna de älskar, samtidigt som den motverkar bedrägligt streamingbeteende. Genom detta partnerskap är vi glada över att kunna erbjuda dessa viktiga fördelar till låtskrivare, kompositörer och förlag som representeras av Sacem.

Pressmeddelande

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se