Stim har för första gången ljudsatt sitt varumärke. Den en minut långa ”Stim Signature” har tagits fram av Darwood Music och spelats in med bland annat en 18 personer stor stråkorkester.
Förra året lanserade Stim en ny visuell identitet. Nu blir ljudlogotypen ytterligare ett sätt för organisationen att kommunicera sitt varumärke. Låten Stim Signature släpps på ett antal streamingplattformar, som en exklusiv vinylsingel samt en “behind the scenes”-video som visar hantverket och processen bakom skapandet av låten. Det finns även planer på att låta andra musikskapare tolka och remixa den över tid.
En bredd av musikaliska uttryck får ta plats i signaturen som är skapad av kompositörer, ljuddesigner och musiker i studion Darwood Music. Bland annat en 18 personer stor stråkorkester medverkar på inspelningen.
– Att få uppdraget att skapa Stims ljudidentitet kändes lite som att få frågan att designa om svenska flaggan! Det var ett oerhört roligt uppdrag från första tonen, där vi har fått arbeta med hela vår palett, säger Alice Petz, en av kompositörerna på Darwood Music.
Övriga kompositörer är Selen Özan, Fredrik Forell, Linus Darland, Jonathan Skogh och Kristoffer Hilmarsson.
– Hur Stim “låter” är ju en ganska komplex fråga i och med den otroliga bredden musikaliskt. Det är sällsynt, och en ynnest, att få skapa en ljudidentitet åt en uppdragsgivare där musiken är kärnan i verksamheten, säger Jonathan Skogh, medgrundare av Darwood Music.
– Det var viktigt för oss att musiken som skapades skulle visa den bredd som Stims anslutna musikskapare representerar. Att vår ljudidentitet är framåtblickande med energi samtidigt som den förmedlar stoltheten från ett drygt sekel av svensk musikhistoria tycker jag hörs i Stim Signature, och det ska bli väldigt kul att höra allt från jazz till hårdrocksversioner av låten i framtiden, säger Anna Furuberg, CMCO, Stim.
Lyssna på Stim Signature här (Spotify)
Se ”behind the scenes”-videon här (Youtube)
Christel Valsinger