23 december 2024

Notiser – vecka 52, 2024

Denna vecka bland annat: SAMI pausar utbetalningarna av ersättningar i Sverige. Ny bok avslöjar detaljer kring Spotify och moodmusiken. Indiesektorn kritiska till Virgins uppköp av Downtown. 

—–

SAMI meddelar att man pausar utbetalningarna av svenska ersättningar till artister och musiker, på grund av en ny EU-dom som innebär att mottagarna i fortsättningen måste betala moms på utbetalningarna. SAMI skriver bland annat:

”På SAMI arbetar vi nu intensivt med att analysera domen och utveckla sätt att hantera momsredovisningen. Våra IT-system måste till exempel anpassas för att kunna dra av och visa upp momsen. Därför kommer vi att pausa utbetalningarna av alla svenska ersättningar tills frågan är löst. Decemberutbetalningen kommer alltså endast att bestå av ersättning från våra utländska systerorganisationer.”

Stefan Lagrell, VD för SAMI, säger i ett uttalande på hemsidan:

– SAMI behöver bygga om en del av själva kärnan i det IT-system som beräknar fördelningen av ersättningar till medlemmarna. Det är självklart oerhört viktigt att det blir rätt så att ingen drabbas av felaktigheter. Men det är inte bra att utbetalningar behöver pausas och korrigeringen av våra IT-system får nu högsta prioritet.

Mer information

—–

Den 7 januari släpps boken Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist, av journalisten Liz Pelly. Hon har lagt flera år åt att på djupet undersöka fenomenet med moodmusik på Spotify, något som även MI uppmärksammat flera gånger under årens lopp.

Hon har intervjuat personer som tidigare jobbat på såväl Spotify som på bolag som ligger bakom mycket av musiken, och kan avslöja detaljer som inte varit offentligt kända tidigare. I veckan publicerade Harper’s Magazine ett utdrag från boken, där det bland annat avslöjas att Spotify använder ett koncept som förkortat kallas PFC, eller Perfect Fit Content.

Enkelt uttryckt handlar det om att musik som är billigare än annan musik, prioriteras i många av Spotifys egna spellistor. Hon skriver bland annat:

”After at least a year of piloting, PFC was presented to Spotify editors in 2017 as one of the company’s new bets to achieve profitability. According to a former employee, just a few months later, a new column appeared on the dashboard editors used to monitor internal playlists. The dashboard was where editors could view various stats: plays, likes, skip rates, saves. And now, right at the top of the page, editors could see how successfully each playlist embraced “music commissioned to fit a certain playlist/mood with improved margins,” as PFC was described internally.”

Pelly avslöjar också att det funnits interna konflikter på Spotify, mellan de redaktörer som inte vill ägna sig åt den här sortens aktivitet, och ledningen som mer eller mindre försökt uppmuntra redaktörer att välja billig musik så mycket som möjligt.

MI återkommer i ämnet efter att boken har blivit släppt och läst, samt eventuella reaktioner från Spotify om avslöjandena.

Läs utdrag från boken: The Ghosts in the Machine – Spotify’s plot against musicians

—–

Universal Music Group och Amazon Music meddelar att de har ingått ett nytt licensavtal, som bland annat innebär att Amazon kommer ha exklusivt innehåll från UMG-artister, och att streamingtjänsten ska samarbeta med UMG kring modellen ”artist-centric”, som Deezer använt sig av under cirka ett års tid. Företagen ska också samarbeta för att förbättra skyddet mot streamingbedrägeri.

Steve Boom, ansvarig för ljud, Twitch och spel på Amazon, säger:

– UMG har alltid varit en samarbetspartner till Amazon Music, och när vi fortsätter att skapa och introducera fler kopplingar mellan artister och fans genom våra produkter och med exklusivt innehåll, omdefinierar vi vad det innebär att vara en streamingtjänst. Vi är glada över att utöka vårt samarbete med UMG, vilket gör det möjligt för oss att utveckla nya meningsfulla sätt för artister att fördjupa sitt engagemang med fans världen över.

Läs pressmeddelande

—–

Flera branschorganisationer som företräder indiesektorn, har reagerat över Virgin/Universals uppköp av Downtown, som bland annat äger distributörerna FUGA och CD Baby. Bland de som är kritiska, och kräver att affären undersöks av konkurrensmyndigheter, finns indieförlagens branschorganisation IMPF, indiebolagens organisation IMPALA, och brittiska organisationen AIM.

Helen Smith, styrelseordförande för IMPALA, säger bland annat:

– Det här är ytterligare ett försök att ta över marknaden. Vi förväntar oss att konkurrensmyndigheter i nyckeljurisdiktioner genomför grundliga undersökningar och stoppar dessa avtal. Det är dags att begränsa UMG:s marknadsposition till den nivå som redan fastställts. Detta är ett försök från UMG att öka sin marknadsandel, vilket allvarligt begränsar oberoende aktörers möjligheter att nå marknaden. Vi hoppas att den nya Europeiska kommissionen sätter en internationell standard.

Läs mer

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se