För ett år sedan startades PR-byrån Noi PR, som riktar in sig på kultursektorn. Mot bakgrund av de sänkta offentliga bidragen till kulturen utökar nu byrån sitt arbetsområde genom att fokusera på finansiering och politisk påverkan.
– Vi har märkt att behovet av nya lösningar för finansiering och politisk förankring har ökat kraftigt. För att kulturaktörer ska kunna fortsätta skapa och nå ut till publiken krävs helt nya sätt att tänka och arbeta, säger Elisabet Widlund Fornelius, Noi PR:s grundare, av många i musikbranschen också känd som tidigare VD för Musikförläggarna.
Noi PR finns i Stockholm, har sju anställda och arbetar även med vanlig PR. Bland kunderna finns SVT, Sveriges Radio, Moderna Dansteatern, Uppsala Konsert och Kongress, Östersjöfestivalen, artister som Siw Malmqvist och Cosima Olu och konstnärer som Peder Bjurman och Ann Rosén.
Framöver kommer byrån att också att arbeta med sponsring, donationer, hjälp att söka privata och offentliga bidrag, mikrofinansiering och insamlingskampanjer.
– Det verkar vi vara ensamma om att göra, säger Elisabet Widlund Fornelius. Det hör av sig nya kunder varje vecka, som har behov av att förstärka sin position i politiken och att säkra sin existens. En del vill också bättre kunna förklara varför de behövs, nu när kulturpolitiken är drastiskt förändrad. Tack vare att vi har stor erfarenhet av kampanjande och att jobba med långsiktig politisk förändring kan vi snabbt sätta oss in i de politiska utmaningar som kunderna har, och hitta kommunikativa lösningar och hållbara strategier.
Christel Valsinger