Bland veckans nyheter: Virgin Music Group köper Downtown Music, med bland annat distributörerna FUGA och CD Baby. Svenska musikersajten Studio köps upp av tyska Remise 3. Apple Music lanserar nya radiostationer.
—–
Virgin Music Group, som ägs av Universal Music Group, köper upp Downtown Music för motsvarande ca 8 miljarder kronor. Independent-aktören Downtown Music äger till exempel distributörerna FUGA och CD Baby, samt Songtrust.
Affären lär väcka en del uppmärksamhet i independentsektorn. Uppköpet, som är föremål för regulatoriskt godkännande, förväntas slutföras under andra halvan av 2025. Justin Kalifowitz, grundare av Downtown, säger:
– This is a tremendous recognition of the importance and vitality of independent music, and the value that our company brings to its clients every day. Downtown was established with the belief that artists and entrepreneurs everywhere and at every stage are entitled to the same tools and opportunities to succeed. We have no doubt that the breadth and high level of service Downtown provides to its clients will be strengthened working with Nat, JT and the whole Virgin Music team.
—–
Det tyska förlaget Remise 3, känt för sina specialiserade publikationer inom musikskapande och musikteknik, har förvärvat svenska Studio. Den svenska verksamheten kommer att fortsätta drivas av redaktörerna Peter Marchione och Henrik Andersson Vogel, som tidigare också var chefredaktörer för MM – Musikermagasinet.
Urban Kindhult, som mäklat affären i samverkan med SYNCH Advokatbyrå, säger:
– Affären markerar ett viktigt steg för plattformens långsiktiga utveckling som en betydande internationell aktör för musikskapare. Sammanslagningen speglar den tydliga trend mot internationella expansioner och samarbeten som vi ser för digitala plattformar. Studio’s fortsatta resa under dessa nya ägare, med sin i särklass världsledande globala täckning, kommer tveklöst att bli både spektakulär och mycket spännande.
Studio grundades 2004 av Björn Olsberg och Andreas Hedberg, och var då en del av mediahuset IDG International Data Groups utbud av publikationer och sajter. Under åren har Studio utvecklats från en fysisk tidning till en renodlad musikersajt, och 2019 köpte grundarna loss verksamheten från IDG. Björn och Andreas kommenterar:
– Studio är vår bebis som vi vill se blomstra. Med de resurser Remise 3 har och de rätta svenska medarbetarna kommer vi att få se det hända.
—–
MI skrev förra året om rapporten Jag gör inte world, jag gör pop som SKAP publicerat, en rapport skriven av Jasmine Kelekay, fil. dr. i sociologi (University of California, Santa Barbara) i samarbete med CEMFOR (Centrum för mångvetenskaplig forskning om rasism) vid Uppsala universitet.
Rapporten satte fokus på problemet med rasism inom den svenska musikbranschen, och nu har riksdagsledamot Lars Mejern Larsson (S) ställt en fråga till kulturminister Parisa Liljestrand (M), om regeringen har några planer på att vidta ytterligare åtgärder för att motverka rasism i branschen.
Svaret från kulturministern förväntas publiceras den 18 december.
—–
Svenska samplingstjänsten Tracklib har infört ett antal förändringar till sitt erbjudande, bland annat har man tagit bort licensavgiften för att klarera samplingar, lanserat en ny funktion för royalty-fria ljud, och lanserar också en ny desktop-app.
Tracklib har nu över 100 000 originallåtar med i biblioteket, och musikskapare och producenter kan i den nya desktop-appen skapa loopar, pitcha och förlänga loopar, och målet med lösningen är att det ska ge ett förbättrat arbetsflöde. Andreas Ahlenius, VD på Tracklib, säger:
– Att ta bort tråkiga hinder i musikskapandet är vår livsuppgift. Den nya desktop-appen är ett stort steg framåt. Den förbättrar hur producenter interagerar med vårt fantastiska bibliotek och effektiviserar deras arbetsflöde avsevärt.
Tracklibs styrelseordförande Andreas Liffgarden tilläger:
– Desktop-appen markerar en viktig milstolpe i hur producenter interagerar med Tracklibs plattform. Vi har bara börjat – många fler spännande utvecklingar är planerade för det kommande året.
—–
Martin Johansson från Westpoint Event, och Alexander Alexandersson från Sonic Group Sweden, går samman och startar det nya produktionsbolaget Grand Live AB, specialiserat på turné- och eventproduktion i Sverige.
Westpoint Event har tidigare producerat artister som till exempel Ola Salo, Tommy Körberg, Robert Wells, Peter Jöback, Charlotte Perrelli, Danny Saucedo och många fler, medan Sonic Group Sweden skött ljudet åt artister som Håkan Hellström, The Ark, Darin, Loreen, GES, Orup, och även Kents återförening på Tele2 Arena nästa år.
Alexander Anderson kommenterar det nya bolaget:
– När möjligheten dök upp att tillsammans med Martin få starta ett nytt spännande projekt under namnet Grand Live, så kändes det självklart! Vi som team kompletterar varandra på allra bästa sätt och har, med våra tidigare engagemang, en trygg erfarenhetsbank i bagaget. Samtidigt finns en stor passion för att skapa nya minnen och musikaliska äventyr. Tillsammans är jag övertygad om att vi kommer få en rolig resa.
—–
Apple Music utökar sitt globala utbud av direktsänd radio med tre nya stationer: Apple Música Uno, Apple Music Club och Apple Music Chill.
Apple Música Uno vill lyfta fram mångfalden inom latinomusik världen över – från Música Mexicana och reggaetón till tropisk musik, latinopop och annat. Becky G är stationens officiella lanseringsvärd.
Apple Music Club är inriktad på dance-genren, elektronisk musik och klubbkultur. Stationen kommer spela mixar från några av världens största DJ:ar, och Tim Sweeney och NAINA fungerar som guider.
Apple Music Chill består av ett kontinuerligt flöde av lugna låtar inom olika genrer, kompletterat med mindfulnessinslag där lyssnarna uppmuntras att ta sig tid för fokus och lugn.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se