Denna vecka bland annat: NVIDIA ger sig in på musikområdet, med nya AI-plattformen Fugatto. Spotify begränsar tillgången till sitt API. Senaste Fortnite-konserten lockade 14 miljoner gamers. CD-försäljningen ökar kraftigt i Sydkorea.
—–
IQ Magazine skriver att Joel Borg och Niklas Lundell har gått vidare från FKP Scorpio med nya bolaget Rush Entertainment. Med på nya satsningen finns också Johanna Beckman, Magnus Olsson, Dino Vulic och Agneta Edgren.
Borg och Lundell var på 00-talet på Luger och var drivande bakom festivalen Way Out West, och under 10-talet grundade de också Whoa Dad! tillsammans med Isse Samie och Klas Lunding.
—–
Spotify meddelar att man kommer begränsa tillgången till sitt öppna API för nya appar och tillämpningar. Spotify har under lång tid varit mycket givmild med att dela med sig av data kring till exempel olika former av ljudvariabler, spellistor, rekommendationsfunktioner etc, men med förändringen stryper man möjligheten för utvecklare att använda vissa delar.
Spotify skriver: ”Effective today, new Web API use cases will no longer be able to access or use the following endpoints and functionality in their third-party applications. Applications with existing extended mode Web API access that were relying on these endpoints remain unaffected by this change.”
—–
Chiptillverkaren NVIDIA har utvecklat en AI-plattform för ljud- och musikskapande, kallad Fugatto. Även om plattformen än så länge inte är lanserad offentligt, har man släppt några exempel på vad plattformen är kapabel till.
Till skillnad mot plattformar som Udio och Suno är man inte ute efter att generera färdiga hela låtar, utan snarare att erbjuda en plattform som ska kunna fungera som ett verktyg ned på detaljnivå, där man kan utveckla musiken, ta bort instrument, lägga till nya, och göra helt nya kombinationer som inte funnits tidigare, ett av exemplen är en saxofon som mjauar som en katt eller skäller som en hund.
Ido Zmishlany, en av de producenter och musikskapare som ingår i NVIDIAs utvecklingsprogram, säger:
– This thing is wild. Sound is my inspiration. It’s what moves me to create music. The idea that I can create entirely new sounds on the fly in the studio is incredible. The history of music is also a history of technology. The electric guitar gave the world rock and roll. When the sampler showed up, hip-hop was born. With AI, we’re writing the next chapter of music. We have a new instrument, a new tool for making music — and that’s super exciting.
Fugatto är en generativ transformer-modell som bygger vidare på NVIDIAs tidigare arbete inom områden som talmodellering, ljudkodning och ljudförståelse.
—–
Branschorganisationen Dataspelsbranschen rapporterar att den svenska spelindustrin växer så det knakar, och tillväxten är av intresse även för musikbranschen, musik utgör ju i många fall en viktig del av spelupplevelsen.
Svenska spelbolag ökade sin omsättning med 6,4% till 34,6 miljarder kronor år 2023 (vilket kan jämföras med den svenska musikbranschens omsättning på ca 15 miljarder kronor under samma år).
Jämfört med 2022 visar omsättningen en ökning på närmare 2 miljarder kronor och nästan en fördubbling under de senaste fem åren. Totalt, inklusive dotterbolag utomlands, hade den svenska spelindustrin en omsättning på 90,4 miljarder SEK, en ökning med 4,5% jämfört med föregående år.
—–
Digital Music News skriver att CD-försäljningen har exploderat i Sydkorea, och att röster nu höjs över vilken impact utvecklingen får för miljön. Under år 2023 såldes 100 miljoner CD-skivor, i ett land med lite över 50 miljoner invånare, i genomsnitt alltså två CD-skivor per person.
CD-försäljningen ökade med 50% jämfört med år 2022.
Sydkorea har ett system med avgifter för verksamheter som har för stor inverkan på miljön, och under år 2023 betalade de sydkoreanska skivbolagen motsvarande 15 miljoner kronor i sådana avgifter, en mindre summa i sammanhanget.
—–
Google Gemini har introducerat en funktion där man kan styra sitt Spotify med hjälp av AI-prompter. Man länkar Spotify som tillägg och kan genom Gemini be AI-n spela upp viss musik eller söka efter spellistor och liknande. Själva musiken spelas då upp i Spotifys app, och inte genom Gemini.
—–
Spotify testar just nu en ny videofunktion till ljudböcker, i de länder där ljudböcker finns tillgängliga. Utvalda författare och förlag kan dela korta videor om specifika titlar, som till exempel intervjuer, bakom kulisserna-material från inspelningen eller personliga meddelanden från författaren.
Syftet är att ge lyssnare en försmak av ljudboken innan de börjar lyssna, liknande en baksidestext, vilket erbjuder ett nytt sätt att utforska ljudböcker på.
—–
Även om omsättningen motsvarade analytikernas förväntningar för Warner Music Groups senaste kvartal, nådde inte resultatet upp till det förväntade. WMG har brutet verksamhetsår, så rapporten gäller både för det senaste kvartalet och helåret.
Det mest intressanta i rapporten är att de digitala intäkterna var på näst intill exakt samma nivå som under det motsvarande kvartalet föregående år, 877 miljoner dollar 2023 och 881 miljoner dollar 2024.
För helåret syntes dock en ökning på de digitala intäkterna om 7%, men kvartalsresultatet lär spä på diskussionerna kring en alltmer mognande streamingmarknad.
—–
Fortnite-konserten ”Remix: The Finale” med Juice WRLD, Ice Spice, Snoop Dogg och Eminem lockade i lördags över 14 miljoner gamers runt om i världen.
Precis som tidigare stora metaverse-konserter på plattformen, med Ariana Grande, Travis Scott och Marshmello till exempel, var det mer en personlig upplevelse, det vill säga varje spelare upplevde evenemanget i sin egen instans av spelet, med antalet synliga avatarer begränsade för att optimera prestanda och säkerställa en smidig upplevelse.
Följaktligen var det inte 14 miljoner spelare i samma rum. Jag ser fram emot den första konserten där man visuellt får se alla som är med, trots allt, publiken är en stor del av alla liveupplevelser.
—–
Branschorganisationen UK Music har släppt den sammanställda branschstatistiken för Storbritannien, som bland annat visar att:
– Den samlade brittiska musikexporten uppgick till motsvarande 62 miljarder kronor under år 2023 (det kan jämföras med den svenska musikexporten som landade på 5,4 miljarder kronor)
– Den brittiska musikindustrins bidrag till BNP nådde 103 miljarder kronor under det förra året, en ökning med 13% jämfört med 2022.
– Den totala sysselsättningen inom den brittiska musikindustrin var 216 000 heltidsanställningar (helårsekvivalenter), en ökning med 3% från 210 000 år 2022.
—–
Apple Music har utsett Billie Eilish till årets artist på plattformen. Årets artist är inte nödvändigtvis den artist som strömmats mest, utan utses av Apples musikteam. Rachel Newman, Senior Director of Content and Editorial på Apple Music, säger:
– Från det ögonblick vi först hörde ‘Ocean Eyes’ för nästan ett decennium sedan har vi varit fans och förespråkare av Billies arbete. Det är alltid speciellt när en ung artist kan skapa en så stark koppling till så många människor på så kort tid. Men det som verkligen har varit anmärkningsvärt att se under det senaste året är inte bara att hennes röst och konstnärskap fortsatt att nå ut så brett. Det är att hon har blommat ut så modigt och ärligt som hon har gjort — på sina egna villkor, på sitt eget sätt.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se