Epidemic Sound har inlett ett samarbete med gitarristen, låtskrivaren och producenten Johnny Marr, från bland annat The Smiths, Modest Mouse och The Cribs. Johnny Marr kommer ha rollen som mentor för Epidemics artister.
Johnny Marr, från The Smiths, Modest Mouse och The Cribs, samt med otaliga samarbeten och projekt under årens lopp, går in som mentor för Epidemics artister. Förutom sina erfarenheter från att vara artist bidrar han med annan relevant kunskap, som till exempel hans samarbeten med Hans Zimmer för filmer som Inception och James Bond – No Time to Die, inklusive titelspåret med Billie Eilish.
Marr kommenterar det nya samarbetet:
– Jag har alltid varit intresserad av nya talanger och försöker hjälpa till där jag kan med att stödja framväxande artister att hitta sin unika röst. Epidemic Sound är ett nytt slags musikföretag med en innovativ plattform som öppnar möjligheter för nya musiker att försörja sig samtidigt som de når en stor onlinepublik av tittare, fans och lyssnare. I dagens utmanande musikmiljö är det avgörande att artister utvecklar en bred färdighetsuppsättning, och jag ser fram emot att arbeta med talangfulla individer för att hjälpa dem navigera industrin och samtidigt förbli trogna sin vision.
Till en början är det tre Epidemic-artister som valts ut till programmet:
Rebecca Mardal: En svensk gitarrist som började redan vid 11 års ålder och som har byggt upp en karriär med både olika soloprojekt och samarbeten med andra artister.
Christoffer Moe Ditlevsen: En svensk kompositör och multiinstrumentalist som mest är känd för sina orkestrala-cinematiska verk som har använts globalt i reklamfilmer, TV-program, dokumentärer och trailers.
Kylie Dailey: En artist som tillsammans med partnern Kevin Dailey släpper musik som blandar allt från amerikansk folkmusik till afrikanska melodier.
Epidemic meddelar samtidigt att man nu har 2,5 miljarder dagliga visningar på plattformar som YouTube och TikTok, och har utvecklat sin ersättningsmodell som inkluderar en 50/50-uppdelning av streamingintäkter, fasta avgifter per låt och programmet Soundtrack Bonus på 30 miljoner SEK som delas ut till musikskaparna.
Grundaren Oscar Höglund medverkade nyligen i en podcast med Breakit, där han berättade mer om företagets resa och de utmaningar som funnits under årens lopp. Epidemic omsatte 1,3 miljarder kronor år 2023, en tillväxt med över 20% jämfört med år 2022, och var därmed det femte största musikrelaterade företaget i Sverige under år 2023, efter Spotify AB (88,8 miljarder kr), Dolby International AB (6,3 miljarder kr), Marshall Group AB (3,4 miljarder kr), och Live Nation Sweden (1,4 miljarder kr).
Separat till nyheten om samarbetet med Johnny Marr, har Erika McRoy, tidigare på Spotify, meddelat att hon numera är Head of Commercial Music Partnerships på Epidemic Sound.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se