22 oktober 2024

Notiser – vecka 43, 2024

Bland veckans nyheter: Svenska Royal Streaming köper upp Music in Brands och FitnessPlayer. Universal Music Group köper resterande delen av [PIAS]. Spotify expanderar videosatsningen och släpper ljudböcker i fler länder. 

—–

Royal Streaming meddelar att man förvärvar Music in Brands och FitnessPlayer, grundade av Anders Ekström. Man skriver att förvärvet är ett strategiskt steg för att bredda Royal Streamings erbjudande inom varumärkesanpassad musik för företag.

Gustav Nordlindh, VD och grundare av Royal Streaming, kommenterar förvärvet:

– Vi är jätteglada över detta och välkomnar både Music in Brands och FitnessPlayer till vår familj. Vi har tillsammans med våra nya ägare Pamir tydliga tillväxtambitioner och förvärvet går helt i linje med vår nya tillväxtstrategi. Under kommande år planerar vi för fler förvärv i Norden och ser väldigt ljust på framtiden.

Music in Brands har redan integrerats i Royal Streamings organisation. FitnessPlayer kommer tills vidare att fortsätta drivas som ett separat bolag under ledning av Anders Ekström som vd, med stöttning från Royal Streamings organisation. Ekström säger:

– Det känns helt rätt att Music in Brands och FitnessPlayer blir en del av Royal Streaming. Jag är väldigt stolt över vad vi åstadkommit och tillsammans och med en större organisation i ryggen kommer vi att kunna erbjuda ännu fler innovativa lösningar till våra kunder och därtill även stärka vår position inom träningssegmentet.

Pressmeddelande

—–

Universal Music Group har köpt upp den återstående delen av distributören och labelgruppen [PIAS]. Grundarna Kenny Gates och Michel Lambot har därmed köpts ut, och UMG meddelar att [Integral], det underbolag som hanterar digital och fysisk distribution nu kommer bli en del av Virgin Music Group. UMG ingick ett strategiskt partnerskap med [PIAS] 2021, och köpte året efter 49% av aktierna. Kenny Gates kommenterar affären:

– Jag säljer mina aktier, inte min själ. Sedan vi ingick ett strategiskt samarbete med UMG 2021 har vi upplevt dem som stödjande och engagerade partners som tillfört stort värde till vårt erbjudande. Beslutet för mig och Michel att avstå våra återstående andelar i företaget är pragmatiskt och ger oss möjlighet att erbjuda en global distributionsplattform till den oberoende musikscenen. Vårt nuvarande team kommer fortsätta driva det dagliga arbetet, och för våra kunder och partners kommer inget att förändras varken kulturellt eller kommersiellt – vi behåller samma värderingar vi haft i över 40 år.

Indiesektorns branschorganisation IMPALA har reagerat på affären. Samtidigt som man berömmer grundarna och det arbete de har gjort för independentcommunityn, säger Helen Smith, styrelseordförande:

– IMPALA förväntar sig att tillsynsmyndigheter utreder förvärvet och besvarar frågan som branschen ställer sig: Hur är det möjligt för UMG att öka sin marknadsandel när de redan ansågs vara för stora? Vi förväntar oss att både fysiska och digitala marknader granskas, inklusive distributionsservicetjänster, samt påverkan på konkurrenter, digitala tjänster, artister och fans. Ett delägande är en sak, detta är något annat.

Pressmeddelande från UMG

IMPALAs skrivelse

—–

Live Nation står under lupp i ett TV-program som sändes i Australien nyligen, på ABC News. Delar av den australiska musikbranschen intervjuas, däribland Peter Garrett från Midnight Oil.

Det undersökande programmet sänds lagom till att den australiska regeringen verkar vara på gång att förändra reglerna kring biljettförsäljning i landet, så som till exempel att förbjuda dynamisk prissättning och gömda serviceavgifter. Högljudd kritik har den senaste tiden t ex luftats i samband med konserter med Pearl Jam och Green Day.

Se programmet

—–

Apple Music har introducerat Set Lists, en funktion som listar vilka låtar som spelas på en konsert. En integration har gjorts med Bandsintown, och artister som laddar upp sina set lists där kommer kunna synliggöra dem på Apple Music.

Även Spotify har en integration mot Bandsintown, men inte funktionen att kunna lista låtar som spelats på konserter.

Läs mer

—–

Spotify har utökat sin musikvideofunktion till 85 nya länder, efter att ha kört ett betatest i 11 länder sedan tidigare i år, inklusive Sverige. Funktionen riktar sig till premiumanvändare och gör det möjligt att växla mellan ljud- och videoinnehåll på både mobil och dator.

Syftet med expansionen är enligt Spotify att öka användarengagemanget, då de som tittar på en musikvideo är mer benägna att streama låten igen, 34% enligt Spotifys analys, samt att Spotify uttryckt en vilja att få användare att spendera mer tid i själva appen och inte enbart lyssna på musik i bakgrunden.

Pressmeddelande

—–

Samtidigt har Spotify lanserat ljudböcker i Frankrike, Belgien, Nederländerna och Luxemburg. Sedan tidigare finns ljudböcker i USA, Kanada, Storbritannien, Irland, Australien och Nya Zeeland. 200 000 titlar finns tillgängliga för premiumanvändare i de nya länderna, som kan lyssna på 12 timmar ljudbok i månaden utan någon extra kostnad. Vill man lyssna mer kan man köpa ytterligare 10 timmar för 9,99 euro.

28% av Spotifys användarbas finns i Europa, och det är ett av skälen till att man nu successivt lanserar på fler europeiska marknader. Antoine Monin, Managing Director på Spotify Western Europe, säger:

– Spotifys spridning innebär en möjlighet att kunna expandera ljudboksmarknaden i Frankrike, Nederländerna, Belgien och Luxemburg. Sedan vår lansering i Västeuropa för 16 år sedan har Spotify utvecklats till en ledande plattform för musik, podcasts och nu ljudböcker. Vi är stolta över att lyfta fram regionens rika litterära tradition, med 15 000 franska och 15 000 nederländska och flamländska titlar som nu ansluter sig till vår katalog, vilket driver vår mission att stärka ljudskapare globalt och koppla dem med publik både lokalt och internationellt.

Pressmeddelande

—–

Suno fortsätter att lansera nya funktioner, nu senast har man introducerat möjligheten för användare att AI-generera musik genom att ladda upp en bild som används som grund till låten. Användaren kan prompta, ändra i lyrics osv, men tanken bakom den nya funktionen är att vem som helst ska kunna generera musik till sina tagna bilder.

Funktionen kallas Suno Scenes, och än så länge går det enbart att generera 30-sekunders låtar i mobilappen till iPhone. Än så länge finns funktionen endast tillgänglig för amerikanska användare, men Suno skriver att man har en internationell lansering av funktionen på gång.

En AI-genererad bild av en blå smurf ger till exempel det här resultatet i ”dubstep electronic brutal drop”

Mer information

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se