7 oktober 2024

JOHANSSON om respekten för bortgångna artister

YouTube och TikTok svämmar över med nya låtar från artister som Michael Jackson, Whitney Houston, Kurt Cobain, Elvis Presley och andra avlidna. Är det den stora volymen eller ligger andra orsaker bakom att musiken tillåts finnas kvar? Daniel Johansson förvånas lite över plattformarnas strategi.

En läsare kontaktade mig för ett par veckor sedan och frågade om jag kände till några artister eller band som autogenererat nya låtar baserat på den befintliga katalogen, med hjälp av AI. Alltså, artister som lagligt tränat upp en AI-modell för att generera musik som man sedan släpper.

För det första så är ju kvaliteten inte riktigt där än, samtidigt som det nog är få artister och band som vill ”stoltsera” med att släppa autogenererad musik, det tar ju liksom bort det unika, och för det andra så finns det inga enkla verktyg för att göra det. Så jag känner inte till någon större etablerad artist som har gjort det. Om det finns, hör gärna av er.

Såvitt jag vet finns det inte heller någon enkel lösning än där en vanlig användare kan välja en artist och sedan generera nya låtar ”in the style of”, de som ägnar sig åt det brukar främst använda sig av tekniken bakom OpenAI Jukebox, den teknik som OpenAI lanserade redan 2020, ett par år innan AI-hajpen drog igång på allvar, och som inte är helt användarvänlig.

Men tekniken används ändå hejvilt, här ett gäng nya Michael Jackson-låtar, i en spellista på YouTube.

Flera av dem håller rätt hög kvalitet, som t ex Blue Men, där användare kommenterar låten och säger: ”If this was released, this would’ve been climbing the charts”, och ”Kai is incredible. This song is Michael. All of it. I haven’t seen anyone capture him so well.”

Till skillnad mot AI-genererad musik via Suno och Udio eller AI-covers med Jammable handlar det här alltså om att generera ny musik enbart baserat på artistens katalog.

Här en spellista med ny musik ”från” Whitney Houston.

Eller nya Nirvana-låtar.

De som gör det här är framför allt fans, de ekonomiska incitamenten verkar än så länge inte vara jättestora eftersom det verkar vara svårare att klara distributörers och DSP-ers nålsöga än på UGC-tjänster.

Men, det leder mig fram till frågan varför AI-genererad musik av bortgångna artister tillåts, trots att det är alldeles uppenbart att kreatörerna inte har inhämtat godkännande från varken efterlevande, dödsbo eller andra relaterade rättighetshavare?

Precis som vanligt så tror jag det handlar om att det är först när någon reagerar som det händer något, alltså när någon kräver en takedown. Och mycket av den här musiken når inte sådan volym att de stora rättighetshavarna reagerar. UGC-tjänsterna vill ju också i möjligaste mån låta det innehåll som användarna skapar finnas online, och friar nog hellre en fäller i nuläget (så länge ingen reagerar).

Jag är absolut för att den nya tekniken används för att skapa ny musik på det här sättet, det jag har svårt för är att det inte sker i en någorlunda kontrollerad kontext, där till exempel artistens barn eller andra närstående har möjlighet att åtminstone göra en opt out.

Här tänker jag att branschen parallellt med det juridiska arbetet som pågår just nu behöver jobba för att hitta kommande lagliga och kommersiella lösningar där det faktiskt går att lyssna på ny högkvalitativ AI-musik av till exempel ovan artister, inom en upphovsrättslig kontext.

Resultatet bland fansen som flockas kring de här nya AI-låtarna är till exempel att man kommer på alternativa tidslinjer, där till exempel John Lennon inte mördades 1977, utan framträdde på Live Aid 1985 med en helt ny låt, eller där Freddie Mercury, Jimi Hendrix och Michael Jackson bildade en supergrupp på äldre dar.

Vi får väl se vart det tar vägen, men någonstans tycker jag att TikTok och YouTube också har ett ansvar att respektera eftermälet till bortgångna artister. Å andra sidan, respekt verkar inte vara inneordet år 2024…

——

På samma tema, Elina Mayskär berättar för SVT att hon misstänker att hennes röst har använts av hennas tidigare skivbolag för att skapa en AI-modell som de ger ut ny musik med. Hon säger:

– Min röst är mitt id, mitt sätt att skapa och uttrycka mig. Att höra något som andra tycker låter som mig – och som jag själv tycker låter som min röst – känns väldigt fel och väldigt blottande.

– Är det så att våra tidigare skivbolag som har tillgång till våra röstfiler kan rent hypotetiskt använda dem och skapa röster som lätt förväxlas med våra – då har vi inte så mycket kvar att komma med längre.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se