I två veckor har Zara Larsson och Clean Bandit toppat TikToks Billboard top 50-lista med sju år gamla låten Symphony. Anledningen? Ett animerat delfin-meme.
TikTok har fått många äldre låtar att lyfta på nytt och svenska artister som The Cardigans och The Wannadies har – utan att själva initialt jobba för det – nått en helt ny publik tack vare användarnas förtjusning i att skapa trender.
Men vissa trender är mer udda än andra. I våras nådde t ex en tolkning av Rednex’ 90-talshit Cotton Eye Joe, kallad Gedagedigedagedago – tre miljarder visningar på Youtube efter att ett meme med låten och en animerad chicken nugget börjat spridas på TikTok.
I Zara Larssons fall är det dock originalinspelningen som fått en nytändning tack vare ett meme. På en animerad bild av delfiner, hav och regnbågar, ackompanjerad av refrängen till Symphony, lägger användarna till ett eget citat innan de delar vidare. Och det är inte citat av det peppiga slaget, tvärtom. “Jag blev just diagnosticerad med depression” skriver en, “Min pojkvän har varit otrogen mot mig i två år” skriver en annan. Låter det konstigt? Javisst, men det är krocken som är grejen. Memet blir en sorgset komisk skildring av känslan av utanförskap eller en bakgrund för mörka bekännelser.
Andra artister har hakat på, liksom varumärken och det officiella president-kontot för vicepresident Kamala Harris (som är snabbt med virala trender). Clean Bandit har använt det för att fråga sin publik om de vill ha en ny låt med Zara.
Zaras egen postning? Samma meme med texten “What the fuck is happening?” och en video där hon uttrycker sin förvirring – men också glädje. “Ni är roliga, men stanna i skolan och ta era mediciner” avslutar hon med ett skratt. Nästa inlägg har texten “Trying to think of of ways to milk this dolphin trend so I can sell out my US tour”.
För ja det gäller att vara snabb om man ska dra nytta av TikTok-communityts vurm för plötsliga och udda virala fenomen. Inget PR-team i världen kan förutse att en sju år gammal låt ska bli allas favorit tack vare en tecknad delfin och nedstämda budskap. Oförutsägbarheten är en del av succén.
Därför är det just etablerade artister med alla tillgångar på plats som kan använda de virala trenderna till sin fördel. De har redan musik och videor redo på alla plattformar, som bara väntar på att bli upptäckt av hundratusentals nya lyssnare. De har konton i andra sociala mediekanaler som kan växla upp intresset ytterligare. Och en stjärna som Zara Larsson omfamnar såklart fenomenet, skapar mer innehåll av det och tar dessutom med det upp på livescenen – på en bakgrundskärm.
Svårare är det då som ny och oetablerad att hinna konvertera snabb framgång till en varaktig fanbase. Några veckor max, sen är möjligheten förbi.
Christel Valsinger