Några av veckans notiser: The Cardigans släpper officiellt TikTok-konto. BMI bekräftar att Donald Trump har en avtalslicens för att spela ABBAs musik. Den amerikanska streamingtillväxten kan ha stannat av.
—–
The Cardigans har lanserat ett officiellt TikTok-konto, där bandet kommer dela exklusivt innehåll, ge personliga inblickar i sin kreativa process och återuppliva sina klassiska låtar. Den första videon har redan över 16 miljoner visningar.
I somras återförenades The Cardigans för en spelning på South Ocean Festival i Malmö. Peter Svenssson, som inte spelat live med bandet sedan 2012, var dock inte med. Svensson har ersatts av Oskar Humlebo på scen, eller Moto Boy som han kallar sig som egen artist, som också är en gitarrist av rang. Sedan tidigare är många av The Cardigans hits populära på TikTok, Lovefool finns t ex med i 670 000 videos. Bandet säger:
– Det finns något poetiskt i att se vår musik från flera decennier sedan nå en ny publik på TikTok. Det är också fantastiskt att kunna interagera med de fans som inte var med vid den ursprungliga lanseringen. Det är ett roligt sätt att överbrygga gapet mellan dåtid och nutid.
Farhad Zand, chef för musikpartnerskap i Europa på TikTok, tillägger:
– TikTok-användare kan inte få nog av The Cardigans. Många av dem upptäckte bandets musik på plattformen, och vi ser att deras första videor har skapat otroligt mycket intresse för att lära sig mer om musiken och berättelsen bakom låtarna. Detta understryker hur pass tidlös deras musik är, och jag är glad att användare nu har möjlighet att personligen knyta an till ett band som verkligen definierade sin era.
—–
ABBA har kritiserat Donald Trumps presidentvalskampanj i USA för att ha spelat bl a The Winner Takes It All vid möten, och bandet skriver i ett uttalande:
”ABBA has recently discovered the unauthorized use of their music and videos at a Trump event through videos that appeared online. As a result, ABBA and its representative has promptly requested the removal and deletion of such content. No request has been received; therefore, no permission or license has been granted.”
Nu slår kampanjen tillbaka och säger att de visst har licens, de har tecknat en avtalslicens med BMI och ASCAP i USA som specifikt ger dem rätten att spela musik i samband med politiska events. BMI har bekräftat att det stämmer.
En mängd artister har gått ut och sagt att de inte vill att Donald Trump ska använda deras låtar, både under den här kampanjen och tidigare, som t ex Celine Dion, Foo Fighters, Bruce Springsteen, Rihanna, Phil Collins, Pharrell, John Fogerty, Neil Young, Eddy Grant, Panic! at the Disco, R.E.M., Guns N’ Roses och Adele.
I USA innehåller upphovsrättslagstiftningen inte en lika stark ”respekträtt”, som här i Europa och Sverige. Så länge kampanjen har en licens är det svårt för upphovspersoner att på juridisk väg försöka stoppa användandet av musiken, utan får istället förlita sig på att uttalanden i media och offentliga brev gör att politikerna respekterar artisternas och musikskaparnas vilja.
—–
YouTube Music och Apple Music har gjort gemensam sak och skapat en lösning som gör det möjligt för användare att föra över spellistor mellan streamingtjänsterna. Än så länge är det bara dessa två tjänster som samarbetar kring en sådan funktion.
—–
Amerikanska RIAA har släppt intäktsstatistiken för det första halvåret 2024, som visar att de totala intäkterna ökade med 4% i USA jämfört med förra året, och att antalet streamingabonnemang ökade med 3%. Music Business Worldwide tolkar siffrorna som att den amerikanska marknaden är på väg att bli mättad, genom att jämföra antalet abonnemang (99 miljoner) med antalet hushåll (131 miljoner).
Det finns dock en ganska hög grad av osäkerhet i den beräkningen, eftersom det är svårt att veta hur många hushåll som har flera abonnemang, och inte enbart använder sig av t ex familjelösningar.
Sett över en längre tidsperiod har dock tillväxten gradvis saktat in vad det gäller antalet abonnemang, samtidigt som streamingintäkterna fortsatt öka, främst på grund av prishöjningar. Kanske tyder det på att den amerikanska marknaden trots allt är på väg att nå någon form av mättnad.
Den fysiska försäljningen ökade med närmare 13% i USA under det första halvåret 2024, jämfört med 2023.
—–
Spotify kämpar vidare i USA mot MLCs stämning av tjänsten på grund av de bundlade abonnemangen, där musik och 15 timmars ljudbokslyssnande ingår i samma abonnemang, med resultatet att en lägre andel av intäkterna betalas ut till musikskapare och musikförlag.
I den senaste vändan av inskickade dokument säger Spotify att domstolen helt och hållet bör underkänna MLC’s stämning eftersom den är ”orimlig och faktamässigt ogrundad”. Man menar att MLC’s agerande nedvärderar tiotusentals författare, och att frågan handlar om huruvida de minskade intäkterna till musikens rättighetshavare är av ”symboliskt värde” eller om det här är viktiga pengar till författare vars verk finns på plattformen.
—–
Efter fem års processande har en amerikansk domstol till slut dömt i fallet mellan Eminems förlag Eight Mile Style och Spotify, och Eight Mile Style förlorade. Domaren menar att förlaget medvetet försökt kringgå lagstiftning och regler för att försöka mjölka ut så mycket pengar som möjligt från Spotify.
Domslutet säger bl a att Spotify betalat för Eminems musik till Kobalt ända sedan 2011, eftersom det var Kobalt som representerade katalogen om 242 låtar. Det står: ”For the entirety of that period, Spotify has paid royalties associated with that streaming to Eight Mile Style’s collection agent, Kobalt, as if a license had been in place […] and Kobalt provided Eight Mile Style with a quarterly document summarizing the royalties being paid.”
Kobalt hade dock inte rätten att licensiera musiken i USA och Kanada, som överfördes till Bridgeport 2009. De komplicerade rättighetsgångarna påverkade helt klart utfallet, domslutet säger: ”Music industry practice […] makes it surprisingly plausible that Spotify might be genuinely confused, at times, regarding what rights it possessed and which it did not. By all accounts, it was in the practice of licensing catalogs without knowing, with any specificity, what was in them.”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se