30 augusti 2024

Universal Music Group får nytt hem i Slakthusområdet

Universal Music Group flyttar till Slakthusområdet i Stockholm. I början av 2026 blir Hus 49 Stora Marknadshallen nytt hem för såväl skivbolaget Universal Music, som förlaget Universal Music Publishing och livebolaget United Stage. Universal blir därmed det första bolaget som flyttar in i ett helt eget hus i Slakthusområdet.

Slakthusområdet ska bli en ny mötesplats för mat, kultur och upplevelser sida vid sida med arbetsplatser för ledande kreativa företag. Restauranger, barer och klubbar, har redan flyttat in i området och i början av 2026 flyttar Universal Music Group in i den större av de två marknadshallarna.

Bolaget blir därmed det första som flyttar in i ett helt eget hus i Slakthusområdet – en etablering i en av de ursprungliga byggnaderna från 1912, som nu omvandlas till kontorsmiljöer. Universal Music Group blir granne med andra kreativa bolag som exempelvis bokningsbolaget FKP Scorpio och co-working-medlemsklubben A house.

Joakim Johansson, VD Universal Music Sverige:

– Som Sveriges ledande musikbolag ligger vi hela tiden i framkant och driver utvecklingen framåt i vår bransch. Vi knyter till oss de mest intressanta artisterna och vi vill vara en attraktiv arbetsplats för att locka till oss de bästa medarbetarna. Vårt utbud av tjänster utvecklas hela tiden och att samla alla våra bolag och resurser under samma tak är ett steg i att leda utvecklingen framåt. Vi ser fram emot att bygga vårt nya hem i Slakthusområdet med dess egen identitet och karaktär.

Jonas Wikström, VD Universal Music Publishing Skandinavien:

– Att från grunden få skapa ett helt nytt kontor med våra bolags respektive verksamheter samlade under ett och samma tak är fantastiskt. Jag ser fram emot de nya möjligheter detta kommer innebära och dessutom hur vi i symbios med våra låtskrivare och artister kommer sätta ytterligare musikalisk prägel på Slakthusområdet, en del av Stockholm under spännande förvandling.

Anders Larsson, VD United Stage Sverige:

– Det känns verkligen som att Slakthusområdet kommer att bli det ledande kreativa området i Stockholm där en lång rad bolag i musikbranschen kommer att samlas i framtiden. Det kommer att skapas massvis av möjligheter när vi samlar all vår kompetens under samma tak och dessutom blir grannar med flera klubb- och konsertlokaler där flera av våra artister regelbundet spelar. Fållan blir i princip vår granne och Globen, Tele2 och Annexet ligger på bara några minuters promenadavstånd.

Martha Åhlund, VP People, Inclusion and Culture Universal Music Group:

– För oss på Universal Music Group är det här en otrolig möjlighet att skapa ett nytt hem för vår kreativa och unika arbetsmiljö. Vi har växt ur våra gamla lokaler och att få möjligheten att påverka utformningen av vår nya arbetsplats har varit en prioritet för oss. Kontoret ska få vara en plats där våra medarbetares individuella behov tillgodoses för att alla ska kunna få den bästa personliga utvecklingen i arbetet. Vi kommer att samarbeta tätt tillsammans med såväl arkitekt som arbetsmiljöombud och medarbetarna för att skapa ytor som alla känner en tillhörighet till, en plats där man som medarbetare känner sig inkluderad, stolt och delaktig – en kreativ plats med bra och sund arbetsmiljö. Det här blir ett nytt spännande steg i vår gemensamma resa mot att bygga framtidens talanger inom musikindustrin.

Slakthusområdet är en plats i förändring som successivt öppnas upp för allt fler verksamheter. Under det senaste året har de gamla Slakthushallarna fått nytt liv med flera nya restauranger och tidigare i år öppnade kultur- och konsertarenan Fållan i anslutning till Förbindelsehallen, en plats för konserter, klubbar och olika evenemang.

– Vi är otroligt glada och stolta att Universal Music Group blir en del av Slakthusområdet. Platsen skapas av de aktörer som finns här och vi vill bidra med att ge rum och mellanrum åt det. Verksamheterna och företagen som söker sig hit har gemensamt att de alla har en kreativ höjd, en passion och ett driv utöver det vanliga. Att samla dessa initiativ och engagemang på en och samma plats skapar magi, säger Petter Klingofström, Leasing Manager på Atrium Ljungberg.

Hyresavtalet med Universal Music Group är ett så kallat grönt hyresavtal – en överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst om gemensamma åtgärder för att behålla eller förbättra lokalens miljömässiga prestanda. Hus 49 Stora Marknadshallen har en total uthyrbar area om cirka 4 300 kvadratmeter LOA (lokalarea). Den totala investeringen för ombyggnationen av fastigheten uppgår till närmare 300 mkr inklusive markförvärv.

Christel Valsinger 

Illustration: Atrium Ljungberg