27 augusti 2024

NOTISER – Vecka 35, 2024

Denna vecka bla: Soundtrack Your Brand och Audacity i samarbete. Ny AI-tjänst för musikskapare och producenter på gång. YouTube Music ökade mest av alla streamingtjänster under Q2 2024. 

—–

Svenska Soundtrack Your Brand och Audacity Australia (ej att förväxla med programvaran) har ingått ett strategiskt samarbete som ska göra att fler verksamheter i Australien betalar korrekt för musikanvändning. Audacity är ledande vad det gäller installationer av video och ljud inom fitness, detaljhandeln, vårdinrättningar och besöks- och servicenäringen i Australien.

Soundtrack Your Brand har över 100 miljoner låtar licensierade till sin streamingtjänst för affärsverksamheter, och tjänsten kommer nu finnas inbakad i de erbjudanden som Audacity har till sina kunder. Andrew McGregor, Partner Manager på Audacity, säger:

– Genom att integrera Soundtracks marknadsledande tjänst och musikkatalog i vårt utbud, erbjuder vi våra kunder en komplett ljudlösning som förbättrar kundupplevelser och driver affärsresultat.

Läs pressmeddelande

—–

Ytterligare ett nytt verktyg för generativ AI är på gång, HitCraft. Till skillnad mot tjänster som Suno och Udio genereras inte musik enbart med hjälp av prompter, utan plattformen fungerar som ett verktyg för musikskapare och producenter som vill höra en låt i olika versioner, i en annan genre, eller med ett annat sound.

HitCraft gör det t ex möjligt att ladda upp en skiss på en låt, prompta hur man vill att det ska låta istället, varpå verktyget genererar musik. Än så länge kan man endast skriva upp sig på en väntelista för att få tillgång till tjänsten när den lanseras.

Till Israel Hayom, säger grundaren Oudi Anetbi att man enbart tränar sin AI-modell på klarerad musik, och kompenserar alla ekonomiskt:

– Think of our system as your virtual producer. You feed a sketch into a chatbot, specify your preferences, and within minutes, you’ve got a polished track. It’s revolutionary and accessible to everyone. We continuously incorporate human-produced tracks, compensating producers each time their work is used. This keeps our system learning and evolving while ensuring fair compensation.

https://www.hitcraft.ai

—–

Undersökningsföretaget Kantar har släppt en streamingrapport för det andra kvartalet 2024, och enligt deras undersökning var det totalt 620 miljoner som betalade för musikstreaming i länderna USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Spanien och Frankrike. Det är en ökning med 17% jämfört med samma kvartal förra året.

Det kan jämföras med de 667 miljoner betalande prenumeranter globalt, som rapporterades i IFPIs Global Music Report för år 2023 och de 713 miljoner prenumeranter som MIDiA bedömde betalade för ett abonnemang det tredje kvartalet 2023.

I Kantars undersökning var det YouTube Music som hade den största tillväxten, 25% sedan förra året, vilket kan jämföras med Spotify som växte med 10%, och Apple Music som såg en ökning på 12%. I dessa länder har YouTube Music nu 110 miljoner betalande prenumeranter enligt Kantar.

Läs mer

—–

Australiska upphovsrättssällskapet APRA AMCOS har släppt en rapport kring AI och musik, som menar att det finns en betydande risk att intäkterna kommer minska under de kommande åren. Man gör bedömningen att 23% av musikskaparnas intäkter kan vara hotade av generativ AI fram till år 2028, med en förlust på 519 miljoner AUD.

Man har också undersökt musikskaparnas inställning till AI: 60% förväntar sig att AI kommer att påverka musikskapande och distribution avsevärt inom de närmaste fem åren, samtidigt som 45 % av de tillfrågade uttrycker oro över att AI kan undergräva upphovsrätten och rättvis kompensation.

Samtidigt ser 40% av respondenterna AI som ett verktyg för att förbättra kreativitet och effektivitet, och 35% av de tillfrågade har redan integrerat AI i sina arbetsprocesser. GEMA och SACEM släppte en liknande rapport tidigare under 2024.

Läs: AI and Music Report

—–

En amerikansk domstol har beslutat att det inte finns några hinder för Michael Jacksons dödsbo att sälja katalogen till Sony Music, efter att Jacksons mamma ifrågasatt affären. Kathrine Jackson menade att affären bryter mot Michael Jacksons vilja, men domstolen går på testamentsexekutorns linje och affären som bedöms vara värd 600 miljoner USD kan genomföras.

Läs mer

—–

Det verkar som om de juridiska processerna kring Suno och Udio, där de största skivbolagen har stämt båda AI-tjänsterna i USA, kommer dra ut på tiden. Digital Music News har tittat på de deadlines som föreslås och gör analysen att det åtminstone kommer dröja till sista kvartalet 2025 innan allt underlag och all argumentation ska vara klar. Därför är det troligt att även dessa rättegångar kommer ske någon gång under 2026, liksom i samband med musikförlagens stämning av Anthropic.

Läs mer

—–

Spotifys grundare Daniel Ek, och Facebooks grundare Mark Zuckerberg, kritiserar i en gemensam debattartikel EUs förhållningssätt till AI. Specifikt anser man att Europa har varit ineffektiva i att harmonisera lagstiftning och praxis kring open source för AI, något som man menar gör att Europa är på väg att tappa i det globala racet. Spotify menar att den röriga lagstiftningen sätter hinder för utvecklingen, och också påverkar kreatörerna. Man skriver bl a:

”As we look to the future of streaming, we see tremendous potential to use open-source AI to benefit the industry. This is especially important when it comes to how AI can help more artists get discovered. A simplified regulatory structure would not only accelerate the growth of open-source AI but also provide crucial support to European developers and the broader creator ecosystem that contributes to and thrives on these innovations.”

Artikeln publicerade i The Economist, samt på företagens hemsidor. Ek och Zuckerberg skriver också att EU:s oförmåga att harmonisera lagstiftningen riskerar att dränera unionen på kompetens och entreprenörer, när allt fler söker sig utanför EU för att starta sina företag eller hitta jobb.

Läs debattartikeln på Spotify

—–

Lästips: Over half of TikTok’s biggest global tracks of the summer are independently distributed

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se