Denna vecka bland annat: Serien om The Pirate Bay släpps i höst. AI-genererad låt på tyska topplistan. SoundCloud börjar med försäljning av merch. Roblox och Distrokid inleder samarbete.
—–
Den 8 november sänds det första avsnittet i dramatiseringen av historien om The Pirate Bay. Skådespelaren Willjam Lempling porträtterar Fredrik Neij, Arwid Swedrup spelar Gottfrid Svartholm Warg och Simon Gregor Carlsson försöker göra Peter Sunde rättvisa.
För de i musikbranschen som var med när de juridiska processerna begav sig där under 00-talet lär det bli intressant att se hur den legenderiska Helena Bergström porträtterar advokat Monique Wadsted, som företrädde filmbolagen i rättegången mot The Pirate Bay. Philip Zandén gör rollen som Peter Althin, medan Robin Stegmar spelar Henrik Pontén.
Serien är en gemensamt nordisk satsning, SVT, danska DR, finska YLE, norska NRK, och isländska RÚV har alla varit med och finansierat serien, som producerats av B-Reel Films. Dynamic Television har köpt de internationella rättigheterna till serien, så det är troligt att serien kommer sändas i fler länder framöver. Det finns dock en möjlighet att musikens rättighetshavare kommer ta emot serien med blandade känslor, Wiljam Lempling säger till SVT:
– Det finns ingen tydlig sida som tittaren ska vara på, alla karaktärer har egna viljor och i vår serie har båda sidorna rätt.
Vad det innebär i praktiken återstår att se, men musikbranschens företrädare vill nog gärna hävda att det i slutändan inte alls var båda sidor som hade ”rätt”. Regissören Jens Sjögren säger att The Pirate Bay’s grundare har valt att inte komma med några inspel till serien:
– Frågor har ställts men de har avböjt. Men jag tycker vi gjort ett grundligt arbete med informationsinsamling för hur alla ska gestaltas. Sen är det ju som alltid med dramatisering, man gör kvalificerade gissningar om vad som hänt i intima möten så det blir en spännande berättelse. Men vi har varit mycket noggranna.
—–
Låten Verknallt in Einen Talahon letade sig förra veckan in på de tyska topplistorna, en låt som genererats med hjälp av AI-plattformen Udio. Det är troligen den första helt AI-genererade låten som tar sig in på en nationell topplista.
Förra sommaren nådde Oscar Westerlin den norska topplistan med sin AI-cover av Josefin, men i det fallet var själva musiken inte AI-genererad, enbart sången genererades, där Westerlin tränat upp en AI-modell av sin egen röst.
Butterbro, som står bakom Verknallt in Einen Talahon, har inte några andra låtar på streamingplattformarna, och säger själv att han gjorde den som ett skämt till sina kompisar.
I skrivande stund har låten ca 4 miljoner strömmar på Spotify. Givet att Butterbro har registrerat låten hos GEMA (och de har accepterat låten som ett verk de kan representera), och att Butterbro äger 100% av masterrättigheterna, betyder 4 miljoner strömmar ca 175 000 kronor i utbetalning bara från Spotify.
—–
Efter en längre konflikt med Apple verkar det nu som om Spotify till slut vunnit på den europeiska marknaden, och kan ange prenumerationspriser i appen för iPhone-användare. I en bloggpost skriver Spotify:
”EU iPhone consumers will now benefit from seeing our end of summer promotional pricing. They’ll also finally be able to see how much a Premium plan of their choosing costs once the promotion ends. Consumers on other operating systems like Android will continue to see this promotion and pricing information as they always have.”
Det är dock forfarande inte möjligt för Spotify att lägga in länkar i appen som leder till betalningsalternativ externt.
—–
Kinesiska Kunlun Tech har meddelat att de kommer släppa en streamingtjänst för enbart AI-genererad musik. Tanken är att man promptar vad för slags musik man vill lyssna på, varpå det genereras en ström av låtar baserat på det man skrivit.
Än så länge finns plattformen bara tillgänglig som en demo, där man kan ange begränsade instruktioner, samtidigt som användare kan skriva upp sig på en väntelista till när plattformen släpps fullt ut.
—–
SoundCloud har lanserat möjligheten att kunna sälja merch för artister i SoundCloud Store. Merchen är ”print on demand”, dvs tillverkningen sker efter att kunden beställt merch, och det finns inga up front-kostnader för artisterna innan.
Än så länge finns funktionen bara tillgänglig för ett urval av artister, i Nordamerika och EU. Artister som säljer merch från början inkluderar Wiz Khalifa, Denzel Curry, Wolfacejoeyy, Bktherula och Armani White.
—–
Roblox och Distrokid har ingått ett partnerskap som innebär att spelutvecklare som gör spel till Roblox-plattformen kan använda sig av musik som distribueras genom Distrokid. Det är en opt-in för utvalda artister, dvs artisterna måste själva aktivt välja att musiken ska få användas på detta sätt.
Enligt Music Business Worldwide kommer dock de artister som står bakom musiken inte få någon ekonomisk kompensation för användningen. Enbart artister som inte har registrerat verken hos ett insamlande upphovsrättssällskap får också ingå.
—–
Eric Schmidt, tidigare VD på Google, var nyligen inbjuden till Stanford University för att tala inför studenterna. Anförandet filmades och lades ut på webben i en video, som nu tagits bort. Skälet till att videon tagits bort är inte helt klart, men Schmidt sade bl a:
”I was not arguing that you should illegally steal everybody’s music — what you would do if you’re a Silicon Valley entrepreneur, which hopefully all of you will be, is if it took off, then you’d hire a whole bunch of lawyers to go clean the mess up, right? But if nobody uses your product, it doesn’t matter that you stole all the content. And do not quote me.
Silicon Valley will run these tests and clean up the mess. And that’s typically how those things are done. I used to do a lot of work on the music licensing stuff. What I learned was that in the 60s, there was a series of lawsuits that resulted in an agreement where you get a stipulated royalty whenever your song is played, even if they don’t even know who you are. It’s just paid into a bank. And my guess is it’ll be the same thing
There’ll be lots of lawsuits and there’ll be some kind of stipulated agreement, which will just say you have to pay X percent of whatever revenue you have in order to use ASCAP and BMI. It will seem very old to you, but I think that’s how it will alternate.”
Ytterligare ett inlägg i diskussionerna och den rättsliga processen kring Udio, Suno och Anthropic.
—–
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se