Bland veckans notiser: Den finska regeringen vill halvera privatkopieringsersättningen. Meta och Universal har ingått licensavtal som innefattar AI-musik. Tracklib med undersökning av hur musikproducenter använder AI.
—–
I Finland har regeringen lagt fram ett lagförslag som skulle innebära att privatkopieringsersättningen skulle halveras jämfört med tidigare. Flera finska branschorganisationer har reagerat kraftigt, och menar att om detta genomförs så bryter Finland mot EU-rätten.
Kopiosto, motsvarigheten till svenska Copyswede, skriver bl a: ”Den plötsliga förändringen av kompensationsnivån har en mycket negativ inverkan både på de personliga inkomsterna för upphovspersonerna inom kreativa branscher och på de stödmedel som reserverats för främjande av kultur. Nedskärningen minskar verksamhetsmöjligheterna och livskraften inom den kreativa branschen.”
—–
Från den 9 augusti, som var den internationella urfolksdagen, kan Apple Maps-användare utforska viktiga platser i samisk kultur med bl a en guide från Maxida Märak.
Användare av Apples Kartor-app kan bläddra bland specialgjorda guider från flera välkända profiler för att upptäcka ställen att äta och shoppa på samt utforska platser. I sin guide bjuder svensk-samiska artien Maxida Märak på en rundtur i den samiska omgivning som inspirerar hennes musik och konst.
Maxida lyfter fram några av sina favoritplatser och upplevelser, bland annat att rida islandshästar i Kebnekaisefjällen, vandra genom Padjelanta nationalpark, besöka det ”magiska” Muddusfallet och besöka Ájttemuseet, som hon kallar ”en inblick i vår värld presenterad på bästa sätt: ur ett samiskt perspektiv.”
Man hittar guiden genom att söka på Maxida Märak i appen.
—–
Svenska Tracklib har genomfört en undersökning bland mer än 1 100 musikproducenter, som bl a visar att en fjärdedel av dem använder sig av AI på något sätt i samband med sin musikproduktion. Huvudsakligen är det icke generativ AI som används, 74% använder AI för stemseparering, 46% för att mastring och EQ, medan 21% använder det för att generera enskilda delar av låtar och bara 3% använder AI för att generera hela låtar.
70% av musikproducenterna tror att generativ AI kommer att få en avgörande betydelse framöver, och cirka hälften är negativt inställda. Lite intressant är att i de yngre åldrarna var det en större andel negativa än i äldre åldrar.
Läs rapporten (PDF)
—–
Drake har överraskat alla med att släppa upp 100 gigabyte med innehåll på den dedikerade sajten 100gigs.org. Materialet innehåller 3 tidigare osläppta låtar, bl a It’s Up tillsammans med Young Thug och 21 Savage. En stor mängd videomaterial har också laddats upp, från när Drake jobbar i studion och andra videos.
Drake spred informationen om uppladdningen via sociala medier, och UMG har lämnat en anmälan om upphovsrättsintrång till Instagram, som blockerat den post där information om filerna låg.
—–
Universal Music Group och Meta har ingått ett nytt flerårigt licensavtal, som gäller för samtliga plattformar som Meta driver, även för WhatsApp. Det nya avtalet innehåller också en överenskommelse om att företagen gemensamt ska jobba mot icke godkänt framställd AI-musik.
Exakt vad det innebär framgår inte, men det skulle kunna tänkas att Meta t ex förväntas stoppa publiceringen av s.k. AI-covers och musik som framställts med hjälp av AI-plattformar som tränat sina modeller utan godkännande.
Michael Nash, Chief Digital Officer & EVP på UMG, säger bl a: ”We are delighted that Meta shares our artist-centric vision for respecting human creativity and compensating artists and songwriters fairly. We look forward to continuing to work together to address unauthorized AI-generated content that could affect artists and songwriters, so that UMG can continue to protect their rights both now and in the future.”
—–
Parallellt med skivbolagens processer mot Suno och Udio, pågår en process i USA där musikförlagen har stämt Anthropic för att ha använt lyrics till att träna upp chatboten Claude utan godkännande. Precis som Suno och Udio menar Antrophic att träning av AI-modeller omfattas av ”fair use”, och att de inte behövt inhämta något godkännande.
Ett antal amerikanska branschorganisationer, bl a RIAA, NMPA, American Association Of Independent Music och Black Music Action Coalition, har nu skickat in en inlaga till domstolen, där man kommenterar Anthropics argument.
Man skriver bland annat att det finns andra aktörer som har ”gjort rätt”, dvs licensierat innehållet innan man använt det för att träna upp sina AI-modeller, och att om Anthropic tillåts göra det helt ”fritt” innebär det en orättvis konkurrenssituation mot de aktörer som accepterat att de måste inhämta godkännande.
Domstolen har meddelat att en rättegång inte kommer kunna genomföras förrän år 2026.
—–
Ett nytt amerikanskt bolag har bildats, ProRata.ai, som ska utveckla teknik som ska göra det möjligt att identifiera och betala rättighetshavare i samband med AI-genererad musik, ungefär på samma sätt som görs på streamingtjänster. Bolaget har just tagit in motsvarande 250 miljoner kronor i riskkapital.
Bakom bolaget står Bill Gross, tillsammans med Idealab Studio, som varit med och grundat över 150 företag och tagit 50 av dem till börsen. Universal Music Group har ingått samarbetsavtal med ProaRata.ai.
—–
Börsnoterade franska bolaget Believe har köpt upp den resterande delen av Turkiets största independent-label Doğan Music Company (DMC). Sedan 2020 ägde Believe redan 60% av bolaget, men äger numera alltså 100%. Köpeskillingen för de resterande 40 procenten landade på ca 400 miljoner kronor.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se