14 maj 2024

Johansson om kunskap och data

Daniel Johansson följer upp förra veckans statistik med en krönika kring behovet av ökad tillgänglig kunskap och transparens i musikbranschen.

Förra veckan presenterade jag lite uppdaterade siffror kring de mest strömmade svenska artisterna på Spotify sedan start. Imorgon bitti, onsdag, kommer ytterligare nya fräscha Spotify-siffror här på MI för den svenska marknaden, missa inte dem!

Förra veckans artikel och statistik ledde till en hel del respons från er läsare, många som vill få en djupare analys även av alla artister som inte har haft över en halv miljard strömmar, lite beröm, tankar kring om man inte borde göra en officiell topplista av det här, och mycket annat. Tack för all feedback.

Under de 25 år som jag har analyserat och skrivit för branschen, med fokus på musik, tech och ekonomi, har jag ofta slagits av att det råder stora skillnader i kunskap och förståelse för musikens ekonomi i den här branschen. Det är i sig inget konstigt, så är det på alla områden, men det här är nog en av få branscher där man faktiskt kan vara rejält lyckad utan att riktigt förstå hur saker och ting fungerar.

I Göteborg genomför vi här under våren en serie AW-träffar med fokus på streamingekonomin, arrangerat av Kulturakademin tillsammans med fyra olika konsertställen i staden. Imorgon kommer jag hålla den andra AW-föreläsningen på nya konsertstället Monument, där vi kommer fokusera på de aktuella förändringarna i fördelningsmodeller, och nya alternativa sätt att fördela pengarna på.

Till morgondagens AW har jag bjudit in den danska forskaren Frederik Juul Jensen, som är en av de som har absolut bäst koll på hur olika varianter av fördelningsmodeller påverkar utbetalningar till olika genrer och artister.

För några veckor sedan publicerade han ett papper som jag tycker alla i branschen borde läsa. Han har skrivit en sammanfattning av resultaten här. I höst kommer ett nytt papper där han har simulerat olika varianter baserat på faktisk data från en av de största streamingtjänsterna i världen.

Inför träffen imorgon pratade vi lite om vad vi ska prata om. Vi fastnade i en diskussion om varför ganska stora delar av branschen fortfarande inte riktigt förstår streamingekonomin. Vid det förra tillfället var det en av deltagarna som reagerade när jag beskrev hur de månatliga landsbaserade royalty-potterna beräknas baserat på andelar, och inte baserat på strömvärden: ”Varför vet inte folk om det här? Varför finns det ingen information om det?”

Mitt svar är enkelt, all information finns!

Spotify har gånggång beskrivit hur man beräknar de månatliga royalty-potterna. Men det är som om kunskapen inte riktigt slår igenom. Vad beror det på?

Jag tror allt handlar om tillgänglighet. Kunskapen finns liksom inte tillgänglig på ett enkelt sätt, utan det krävs idag en ganska stor ansträngning för att verkligen förstå hur det fungerar.

Många, inte minst artister, ropar på ökad transparens inom streamingekonomin, och visst, det finns helt klart ett behov av ökad transparens inom vissa områden, som t ex hur de övergripande licensavtalen ser ut mellan rättighetshavare, dess representanter och DSP-er, men samtidigt är det många som förväxlar bristande transparens med bristande kunskap.

Om jag inte har koll på ett område, och upplever det som att ingen berättar något för mig, är det självklart att jag kan uppleva det som en brist på transparens. När jag sedan googlar för att förstå, eller ännu värre, använder YouTube, TikTok eller Facebook för att få mer kunskap, kommer jag hitta allehanda obskyra platser och personer som bekräftar min världsbild att allt är helt åt fanders.

Sedan är steget inte långt till att jag själv börjar leverera poster av typen: ”Spotify betalar sämst, titta här, det är ju bara 3-4 öre per ström!” Just det missförståndet lever och frodas, överallt. Trots att det inte finns en enda större DSP som egentligen betalar ut ”per ström”, även om de tyvärr ofta rapporterar det som det. ”Per ström” är en restprodukt av det som egentligen är det centrala, andelarna.

Egentligen borde branschen och DSP-erna redan från början rapporterat just fundamentet för royaltyberäkningarna, dvs andelarna:

ISRC SE6I32299922: 56 347 streams – Andel: 0,00000433%
ISRC SE5752271169: 245 644 streams – Andel: 0,0000189%

Osv.

Ovanstående siffror är inte helt tagna ur luften. Luminate rapporterade 4 biljoner strömmar totalt globalt för 2023 på DSP-er liknande Spotify, Apple Music, Deezer, Amazon Music, QQ Music etc. Spotify har ca en tredjedel av den globala marknaden, vilket i så fall skulle motsvara ca 1,3 biljoner strömmar. Det är självklart bara en höftning, jag skulle tro att Spotify nog ligger lite över det.

Den sortens information om andelar skulle kanske ha gjort att vi sluppit missförstånd, det blir tydligare att alla former av utbetalningar baseras på hur stor andel av den totala streamingkakan dina låtar har haft, och hur stor andel av den totala intäktskakan du därmed är berättigad till. Glöm per ström-värden.

Jag tror många av de klyftor och missförstånd som finns hade kunnat lösas med just tillgänglig kunskap och data. Väldigt mycket av den här kunskapen finns redan publicerad, i form av forskningsartiklar och rapporter, men vi forskare är inte världsbäst på att paketera kunskap och ”findings” i lättillgängliga infografer till Instagram och X. Även om jag tipsar om Frederik Juul Jensens forskningspaper till 1 000 branschpersoner som läser den här krönikan, är det troligen bara en handfull som faktiskt kommer läsa det, om ens det. 🙂

Organisationer som SAMI, Stim, Musikerförbundet och utbildare som DMG Education genomför en mängd olika insatser för att kompetenshöja olika delar av branschen, och jag tror det kommer behövas ännu mer framöver i takt med att DSP-erna introducerar diversifierade varianter på fördelningsmodeller, och streamingekonomin blir ännu mer komplex.

Vi behöver en ny generation unga kommunikatörer i branschen, som kan konvertera kunskap och data till lättillgänglig information, framför allt för de som är nya i sina karriärer. Gamla stötar som mig själv gör vad vi kan, men med handen på hjärtat, jag funkar inte på TikTok.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se