En sjungande chicken nugget och hittepåtexten Gedagedigedagedago, har resulterat i YouTube-rekord för Rednex hit Cotton Eye Joe från 1994. Versionen som blivit viral har visats tre miljarder gånger på 26 dagar.
Den danska artisten Razi Irawani är källan till fenomenet, som fick sin början när han la upp en egen version av låten med texten ”Gedagedigedagedago” på TikTok. Delar av versionen snappades sedan upp till en animering med en sjungande chicken nugget som i sin tur gav upphov till en mängd versioner på YouTube shorts. Det är dessa som lett till rekordsiffror, i alla fall om man jämför med traditionella musikvideor.
Tre miljarder spelningar på 26 dagar är 28 gånger fler spelningar än den mest sedda musikvideon på YouTube, 13 gånger fler spelningar än den globala ettan på Spotify och dubbelt så mycket som den mest spelade artisten i världen, Alka Yagnik, skriver bandet i ett pressmeddelande.
– Just idag är Rednex världens mest spelade artist. Vi har hört av oss till Guiness World Records, säger Pat Reiniz, en av Rednex grundare och producent av originalversionen från 1994.
– Hela teamet sitter bara och gapar, nyper sig i armen och är bortom förståelse. Siffrorna är av en sådan magnitud att det är knappt någon som tror på oss. Vi vill gärna att någon gör det så vi kan börja fira.
Siffrorna finns att se i en video på Rednex Youtube-kanal.
För att haka på framgångarna ger Rednex själva ut den nya versionen tillsammans med en ny partylåt, Another Round, med en video inspelad i Stockholm som visar vilt festande på ett äldreboende.
Cotton Eye Joe bygger på en traditionell amerikanskt country/folk -låt (Cotton Eyed Joe) som härstammar från den första halvan av 1800-talet. Låten har spelats i i en mängd versioner. Rednex partyversion nådde plats 25 på Billboard Hot 1oo våren 1995.
Christel Valsinger