Pophouse har förvärvat Kiss låtkatalog, varumärke och rättigheterna till bandmedlemmarnas ansiktsmålningar. Film, avatarshow och en upplevelse med Kiss-tema planeras framöver.
I köpet ingår Kiss artistandel av masterinspelningarna och publiceringsrättigheterna. De ekonomiska villkoren för transaktionen avslöjas inte, men enligt en uppgift hos Bloomberg.com rör det sig om minst 300 miljoner dollar.
Partnerskapet ger Pophouse möjlighet att ”vidareutveckla och förstärka det unika Kiss-arvet över hela världen: att bevara deras ikoniska musik, gåtfulla personligheter och uttrycksfulla bilder för kommande generationer”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
– Kiss är ett av de mest erkända och ikoniska banden i musikhistorien. De omdefinierade konceptet med rockshower och har alltid tagit sitt artisteri till nya okända territorier. Bandet har konsekvent talat till nya generationer av fans och vårt uppdrag är att uppfylla bandets vision att bli odödligt, säger Johan Lagerlöf, investeringschef på Pophouse.
Kiss kommer att vara en aktiv part i utvecklingen av projekten, i nära samarbete med Pophouse.
– Vi har alltid brytit ny mark inom populärkulturen, och detta partnerskap kommer att säkerställa att vi fortsätter att göra det i många år framöver. För vad Pophouse gör är att bryta mot regler. Vi har redan flera planer under utveckling, där avatarshowen är en, en biopic en annan och en Kiss-tema-upplevelse en tredje. Framtiden kunde inte bli mer spännande, säger Gene Simmons, basist och medgrundare av Kiss.
Avatarshowen är planerad att lanseras 2027.
Partnerskapet är Pophouses andra investering utanför Sverige. Tidigare i år ingicks avtal med Cyndi Lauper.
Christel Valsinger