Bland veckans notiser: Universal har ingått nya avtal med Hybe och Spotify. Två AI-lösningar för musikskapare har lanserats, Soundry och Ace Studio. Tidal introducerar musikdelning mellan streamingtjänster.
—–
Universal Music Group meddelar att man har ingått ett tioårigt distributionsavtal med koreanska Hybe, som bl a har BTS, samt utökat samarbetet kring livesändningsplattformen Weverse. Hybe och UMG har samarbetat även tidigare men nu kommer man också genomföra gemensam marknadsföring och promotion i USA, med Scooter Braun i spetsen som CEO för Hybe America.
—–
UMG meddelar också att man har utökat sin ”strategiska relation” med Spotify och att de tillsammans kommer utveckla nya verktyg och funktioner: ”Spotify will make available a series of new promotional and social features that will help artists drive interaction and generate excitement around new releases. To start, UMG artists will have the ability to share teasers of upcoming music on Spotify to increase fan engagement and pre-save activity before a new release.”
—–
Seattle-baserade Soundry.ai har släppt en plugin som gör det möjligt att prompta musik på ett sätt som mer liknar det sätt som musikskapare och producenter jobbar på. Det går att generera enskilda instrument och ljud, och även ladda upp samples som man kan bygga vidare på.
Målet är att musikskapare ska få ett mer intuitivt verktyg baserat på generativ AI som gör att den egna kreativiteten får fullt utlopp, snarare än att en plattform genererar allting automatiskt. Plattformar som t ex Suno.ai eller Stable Audio ger inte musikskaparna någon direkt frihet att generera samples och enskilda spår med olika instrument i en DAW-miljö, något som Soundry vill råda bot på.
—–
Ace Studio är en annan programvara som med hjälp av AI gör det möjligt att skapa sångröster på ett sätt som inte har varit möjligt tidigare. Man kan redigera rösterna i detalj, ungefär som man jobbar med effekter och liknande i samband med instrument. I en video visas hur vibrato, pitch, längd på toner etc kan redigeras för att skapa en sångröst som t ex kan ersätta den egna rösten när den inte duger.
—–
I samband med försäljningen av det amerikanska upphovsrättsällskapet BMI till New Mountain Capital, för 1,7 miljarder dollar, beslutades att alla låtskrivare som har sina verk registrerade hos BMI också skulle få vara med och dela på pengarna. BMI meddelade att 100 miljoner dollar skulle betalas ut till musikskaparna.
Flera etablerade låtskrivare reagerar nu på sociala medier när BMI gjort utbetalningarna, bl a David Lowery, som kallar det för ”århundradets musikbrott”, efter att fått 900 dollar. De flesta som reagerat vittnar om utbetalningar på några få hundra dollar.
BMI har varit tydliga med att de vill att alla som är aktiva ska få ta del av pengarna, och har gjort beräkningen baserat på hur stora utbetalningar som skett historiskt. BMI representerar dock 1,4 miljoner låtskrivare, och utslaget på samtliga innebär det att den genomsnittliga utbetalningen blir strax över 70 dollar per låtskrivare.
—–
Är Sony Music Entertainment på väg att liksom Universal Music Group stänga ned sin katalog på TikTok på grund av för låga utbetalningar? Rob Stringer, CEO på Sony, säger i en intervju med Financial Times att han inte utesluter det. Han säger också att musik är centralt för TikToks vinstmaskin, och att musiken därmed också borde få vara med och dela på pengarna.
—–
Tidal har släppt en uppdatering som gör det möjligt att dela musik oberoende av vilken plattform mottagaren använder sig av. Så, om en Tidal-användare delar en länk till en låt kan användare på t ex Spotify eller Apple Music spela upp låten via sitt eget abonnemang på sin tjänst.
I samband med releasen av den nya funktionen skriver Tidal: ”We figured out that sharing music should be a whole lot easier. Now, with just a couple of taps, your friends can play any TIDAL track, artist, or album that you share on their preferred streaming service – no fuss or feeling left out because they’re not on the same platform. Just your friends enjoying your latest musical obsession, regardless of where they listen.”
—–
Spotify testar att köra onlinekurser för musikskapare i Storbritannien, i samarbete med BBC Maestro, PlayVirtuoso, SkillShare och Thinkific, som leverear kursinnehållet. Två lektioner är gratis men sedan kostar kurserna mellan ca 300 – 3 000 kronor.
Babar Zafar, VP Product Development på Spotify, säger:
– Testing video courses in the U.K. allows us to explore an exciting opportunity to better serve the needs of our users who have an active interest in learning. Many of our users engage with podcasts and audiobooks on a daily basis for their learning needs, and we believe this highly engaged community will be interested in accessing and purchasing quality content from video course creators.
—–